lördag 1 juni 2019

Tänkvärt ....


"Var glad min själ åt vad du har
nu har du hundra sommardar
och detta är den första.
När solens lopp sin ände tar
då har du nittionio kvar
och någon blir den största.
Giv noga akt på var du står
i morgon blir med ens i går
det går så fort att vandra.
Lägg märke till att vad du får
är hundra sommardar per år
i morgon är den andra.

Eller ännu en av Alf Henriksson.


"Att vakna en morgon när himlen är blå
och finkarna gny som besatta. 
Och öppna sin stugdörr och barfotagå
på vildgräsets daggiga matta, 
kan låta de saligas fröjd slippa lös
och göra den trögaste själ religiös."

(Den här sista kunde handla om mig).

Ps. Den första dikten ramlade jag över hos en instagramvän - lenadjelp - men kommer ihåg att mamma hade den på en liten lapp vid telefonen i hallen. Nu blev det stor och välkommen igenkänning, även om det här med hundra sommardagar inte riktigt stämmer, nu i dessa chartertider. Ds.


2 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Den där översta dikten såg jag också idag, på någons Instakonto.
Älskar den! ♥

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: ja, vi kanske såg den på samma? Jag tycker att den säger så mycket - inte bara om sommaren - utan om hela livet!