onsdag 2 oktober 2019

Kväller ....


Såja, nu har pengar susat iväg från pv:s konto och i morgonkväll (är båten kanske på drift och pengarna borta...) blir det till att installera oss. Det är pv, hans storebror, en kompis till densamme .., Harry och jag själv som ska övernatta på båten. En skink, - och  broccolipaj har förberetts till hälften ., en fläskpannkaka ska gräddas i  morgon .., och stekta-ägg-mackor ska också tas med.
Och en hel del annat.
Lite nervöst var det att pytsa över så pass stora belopp, men det gick bra.
Kvitto får skrivas i morgon.


Tanken är alltså att fredagmorgon hissar dom tre herrarna segel och ger sig av norrut.
Mot Skallkroken.
Vi får väl se när dom kommer hem.
Själv har jag tilldelats äran att köra hem släpvagnen med båtvaggan i delar som last.
Kanske ändå skönare att göra det i dagsljus, även om jag hade planer på att vända hemåt i morgonkväll. Har försökt memorera vägen ut från Lundåkrahamnen .., jo, det ska nog gå bra.

Och nej, den här pallen tillhör inte båten.
Jag är bara så fascinerad över alla olika former av ta-sig-ombord-hjälpmedel (ja, av också, för den delen) som finns på bryggorna.
Det vittnar ju också om att alla seglare inte är några spänstfenomen och det är ganska högt att ta sig upp ibland. Stel i lederna ska man inte heller vara.


Lyssnade på hela Europapodden igårkväll vid läggdags.
För första gången på evigheter höll jag mig vaken och behövde  i n t e  köra en eller tio repriser.
Och jag tycker verkligen om Claes Aronsson som programledare.
Ikväll är det USA-podden som gäller.

Har sms:at med Emil ikväll. Nu har han bokat flygbiljett till Kastrup till fredagen den 25:e.
Billigt var det också - en ungdomsbiljett som inte ens kostar 400 kronor enkel biljett -!
Då möts vi där - på Kastrup - vid tvåtiden. Klockan fyra lyfter flyget.
Å, så jag längtar!


Och så fick jag förfrågan om att ta ett pass i affären på lördag.
Två till kvart över åtta, tillsammans med Hilda.
Jag tackade bums ja.

5 kommentarer:

Turtlan sa...

Låter bra att du kör i dagsljus istället med kärra och allt!
Hur länge tror de att turen till Skallkroken tar? Seglarna alltså?
M hälsar att det var kul höra om båtköpet! Hurra hurra! Men vad blir det av den gamla båten? Säljes?
Sov så gott i nya båten! Ska hela gänget sova över?

Skepp o hoj!

Elisabet. sa...

Turtlan: vi sover över alla fyra plus Harry. Vi ryms gott. Den gamla båten ..., kanske säljer han den som reservdelsbåt (kapellet är ju alldeles nytt bl a) ja, vi får se. Ska ta nån film när dom ger sig av. Spännande. Undrar om pv kan sova i natt?

Turtlan sa...

En härlig pirrkänsla! Lite som kvällen före julafton när man var liten ;-)
Kul få vara med första natten med gänget och sen vinka av dem!
Det ser ut bli ganska svaga vindar eller måttliga. Visade bara några plusgrader i Helsingborg där jag kollade på vädret. De får ladda upp med varma kläder! Å mössa :-)

Vi får väl några rapporter hoppas jag :-)

Ulrika sa...

Grattis grattis till nya båten! :-)

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, verkligen. Mardrömmar om missade skidor till vasaloppsstarten har nu bytts ut mot andra drömmar, om båtar. Det tar liksom aldrig slut. Och ja, sticketröjor, mössor och vantar är nedpackade, liksom allt annat.