tisdag 18 februari 2020

Sven Ljungberg ....



Av allting jag har köpt på nätet, finns det ingenting som har berett mig sån glädje som den här boken som handlar om konstnären Sven Ljungberg, född och uppvuxen i Ljungby i Småland.
Det finns liksom inte ord för hur fint boken är utformad och hur man får upptäcka denne Ljungbergs olika tekniker .., allt från trägravyr, till oja och inte minst mosaik!


Här ovanför sitter t.ex Olof Söderström, en gång chef för Tobaksmonopolet.
"Den eleganta kostymen har fått den rätta, exakta ytan kvaliteten."
Trägravyr från 1983.


Och titta här, ännu en trägravyr ..., "Höbärgning Öland 1962".
Men det är ju helt sanslöst!
Nästan varje grässtrå syns ju!


Eller som här .., "Vallört". Den såldes för 46 000:- på auktion och den hade jag gärna köpt, om jag hade pengar över.


Och här nånting helt annat, så fint!
"Stenarbete, Öland 1950" i olja.


Eller här: detalj från "Bolltistlar, humlor och fjäril", olja.
Ljungby 1985.



Och en härlig mosaik som visar den tidigare torghandeln i Ljungby.
Mosaiken finns i hotell Terazza i Ljungby, den ska jag verkligen ta mig en titt på!
Sven Ljungberg var ju ytterst kritisk till torgets förvandling i Ljungby och öht rivningsraseriet.

Har ni vägarna förbi Ljungby, stanna till och ta en titt i Ljungbergmuseet! 
Sååå värt ett besök!

2 kommentarer:

Evas blogg sa...

Underbara bilder!

Elisabet. sa...

Evas blogg: visst är det! Jag tycker så mycket om hans alster. Så olika varandra!