onsdag 26 augusti 2020

Det bästa ...


Först som alltid god middag hos Eva från Tyresö och hennes halvlånge man.
Mycket prat, om allt möjligt.
Om böcker som satt spår i ens tillvaro och filmer ..., detta om vi har känt oss älskade i vår barndom - fick vi höra såna ord  ...? - och vi hann även med sommarjobb och Vetenskapens Värld.

Det alldeles vanvettigt hemska med dom två pojkarna som torterades och våldtogs på en kyrkogård i Solna (och äldsta dottern som passerar där till och från jobbet!) och dessutom grävts ner i en grop .., ja, det tar vi också upp.
Vad gör man?
Jag frågar den halvlånge vilket straff han anser att såna som gör sådant borde få?
Livstid i fängelse, säger han.
Pv tycker likadant.
Jag kan tänka mig nästan vilka straff som helst, förutom dödsstraff.
Eva funderar över männens uppväxt. Hur blev det så här?
Ja, det kan man verkligen fundera över, men det rättfärdigar ändå inte vad man har gjort.
Och dom utsatta pojkarna ..? Hur ser deras liv ut efter detta? 
Sånt här gör mig galen av förtvivlan.

På hemvägen stannar vi till i Steninge och jag tar ett övermåttan ljuvligt kvällsdopp.
Där och då kom jag ihåg alla jobbkvällar när jag cyklade eller moppade hem efter sex, sju timmar i affären och så tog jag ett dopp .., simmade lite och kände livet återvända.
Så ljuvligt det var!
Som ett reningsbad.


Så var det även ikväll.
Samma känsla.

Och kanske, kanske att pv och mina barns pappa seglar upp båten till Orust i Bohuslän nästa vecka (jag tar harry och kör upp med bilen när dom är framme) och då hyr vi en liten stuga där vi kan vara någon vecka, medan pv gör det han  k a n  göra innan nya däcket ska på och det dröjer lång tid.
Båten ska då förvaras där på varvet under hela vintern.
Spännande.

Inga kommentarer: