torsdag 1 oktober 2020

 Idag ...


Hur många fina höstdagar kan man bjudas på?
Det blev ännu en idag. 
Kanske inte så varmt som tidigare, men ljuvligt ändå. 
Slår på stort och väljer en annan promenadväg än dom vi brukar gå, ja, Harry och jag. 
Upptäcker hur många som bygger stoooora altaner numera; i alla fall dom som har hus med havsutsikt. 

Och hundar skäller. 
Harry stannar upp och lyssnar  s p ä n t .
Nån ny inkräktare som flyttat in?
Kanske en bjässe med lång svans?
När han lyssnat klart, sprätter han med benen så jord och grus yr, ja, det gäller att lämna avtryck. Att visa att man varit där. Att man finns. Må så vara med en pytteliten svans. 


Blir stående och surrar lite med en kvinna som är ute och stavgår. 
Hon berättar att egentligen bor hon och maken i Kungsbacka, lite norrut, men en stor del av året tillbringas i sommarhuset här i Stensjö. Och jag får veta att hon en gång arbetat som förskollärare, nu är hon - precis som jag själv - pensionär. 

"Vi bor uppe vid Ladan", säger hon, men den känner jag inte till. 
I tio år har jag bott här och det är inte långt till Rödabergsvägen, men likväl .., så är det. 

Vi går vidare, lite på måfå, Harry och jag. 
Möter Alice och Elsa (bästa kompisarna) och Alice som är en brun labrador på tolv år, hon har åldrats märkbart under den här sommaren. 


Ser ett upplag av till synes murkna björkstammar vilka ligger i en hög vid sidan av stigen. Försöker ta en bild genom ett hål, men det vill sig inte. 


Aha .., det är därför! 
Så klokt! 


Då vet vi det. Nån slags "bock", kanske? 
Du Bert, vet väl.

Och sen hemåt. 
Går längs Kattegattleden (cykel, - och gångbanan som följer kusten) och jag tänker att det blev en trivsam promenad. Vi mötte fyra personer och alla blev det lite småsurr med; det är inte dåligt och högst ovanligt. 


Nu är klockan snart fyra och pv ringde just. Han blev idag inringd från bemanningenheten och fick hastigt och lustigt ge sig iväg till Oskarström för jobb  från nio till fyra. I morgon har han tackat ja till ungefär samma tid, då i Getinge .

Själv ska jag cykla till affären och handla livets nödtorft.
Få se vad det blir till middag idag. 
Kanske nåt med pasta?

Ajöken, sa fröken.






4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Fyrbandad blombock. Där har du det.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, men en bock, var det ,-)
Tack!

Bert Bodin sa...

Jepp. Tillhör familjen långhorningar. Men färgerna är lite bleka på den där skylten. I verkligheten är de mycket starkare orange ränder.

Elisabet. sa...

Bert; älskar såna här informativa anslag!!