måndag 26 oktober 2020

Det är ju tur ....


... att man är "friherrinna" och har gott om tid, när bloggen kärvar. 
Det är säkerligen mitt eget fel också (krånglet). Jag tycker inte om när det blir för mycket "luft" under ett avslutat inlägg och då får jag ändra manuellt och det är då det kan bli galet, att jag lägger in fel tecken och så försvinner hela länklistan och den här presentationen. 
Nu hojtade Monet i en kommentar och det tackar jag för! 
Hoppas att jag nu är mer uppmärksam.


Det har varit en fin helg. 
Bad i havet (kallt, men skönt!), kaffe i vindskyddet efteråt .., spontant och kortlivat besök av rar svåger med lika rar fru och deras helt underbara döttrar Sanna och Martina (dom hade varit på dop här i Halmstad) och sist av allt middag tillsammans med friherrinnan.
Sonja var  också bjuden, men hon kunde tyvärr inte komma. 

Vad blev det för middag?
Jo, i somras bjöd Maja på en så god laxrätt  och den gjorde jag nu. 
Såå enkel att göra!
På en färsk laxfilé brer man ut Philadelphia färskost (vitlök och örter), plus lite salt och eventuellt peppar. Så in i ugnen i 20 minuter på 200 grader. Jag hade önskat att vi hade haft pressad potatis till, men det blev det inte, bara vanlig .., och så romsås, kokt broccoli i bitar och gröna ärtor (ärter, välj själv). 
Ett sällskap räkor ovanpå laxen blev det också. 
R i k t i g t  gott blev det! 


Mera ..?
Läslov i veckan för Hallands elever, men även för pv, som vikarie. 
Alltså blev han fri hela veckan. 

Vi funderar på att åka upp till Bohuslän, hyra stuga i Ramsviks Övergård där man får ha hund och så ett besök hos båten-utan-namn som nu befinner sig på Vindövarvet på Orust. 
Kanske känner den sig lite ensam?
Eller så vill pv bara ta en titt och se hur det går med det nya trädäcket?

Nu vågar jag inte trixa med några tecken hit eller dit, det får bli som det blir. 
En fin måndag önskar jag den som tar sig en promenad bland mina bokstäver!
Ajöken, sa fröken. 

(Ps. Och Radioföljetongen .., ååå, den är såå bra!)

11 kommentarer:

Babsan sa...

Problemet med att bloggen är för liten är tillbaka 🙈🙄

Elisabet. sa...

Babsan: ja, jag är ledsen ., åt det kan jag inget göra!

Anonym sa...

En variant på den laxen är att istället för philadelphiaost, skiva över ett rejält lager Västerbottensost! Det är en favorit här hos oss! ellem

Bloggblad sa...

Tack för tips! Jag såg att ICA har fin lax för stamkunder, så då ska jag pröva det.

Elisabet. sa...

ellem: det blir säkert precis lika gott! Tack för tipset!
Bloggblad: lax är ju nästan alltid på extrapris numera. Min f.d. svåger berättade hur vansinnigt icke-hälsosamt det är; hade sett ett program i tv om odlad lax och vad den innehöll. Det var just är jag lovordat den här goda maträtten ,-)

Bert Bodin sa...

Märkligt att du ha så mycket problem med bloggen. Visst var det en del nytt att lära sig. Men funktionerna funksr, om man så säger.

Tips om du bloggar från mobilen:
Gå in på bloggen och längst ner efter sista synliga inlägget.
Välj - Visa webbversion.
Gå in på "Nytt inlägg". Då funkar bloggen precis som på datorn. Du kan placera bilder på sidan om texten och justera layouten som önskat, m.m.

Men det kanske du visste redan.

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

Bert Bodin: problemet för mig är ju att somliga ser bloggen precis som vanligt, medan andra - samtidigt - ser den förminskad! Det är ju hur förvillande som helst, särskilt som jag inte då har ändrat nånting. Jag begriper det inte.
Och jag bloggar inte från mobilen - det gjorde jag ju i somras när jag inte hade min laptop - det gick bra, men det är ju så svårt, så smått.
Att flytta om bilderna på sidan osv, det behöver jag inte, det har jag nästan aldrig gjort och har jag gjort det, har det varit av misstag :)
Igår skrev jag att tack-och-hej-för-mig-inlägg och satt nog i en halvtimme med fingret halvvägs på publiceraknappen. Det kändes som en sorg. Att skriva av mig - att tömma hjärnan - är ju det primära, men det känns så tungt när det blir knepigt för somliga att läsa.
Det enda jag öht ändrar, det är när jag inte vill ha så mycket luft nertill, det är allt.

Bert Bodin sa...

Jag bloggar rätt mycket från mobilen, faktiskt. Tycker det går finfint.

Och det är viktigt att blogga. Glöm inte det!

😉

Elisabet. sa...

Om det är så viktigt - annat än för min mentala hälsa - vet jag inte, men det är ju inte det sämsta ;-).