måndag 30 november 2020

Dagens el-skåp ...


... upptäckte jag på torgparkeringen i Falkenberg, där jag var idag. 

Såååå finurligt med en bild från torget, men från förr!

Till Falkenbergs sjukhus åkte jag alltså och lämnade blod för antikropp-test. Tvåhundra kronor får man betala och det kanske det kan vara värt, om än man inte går säker även om testet visar att man varit smittad. 

Det är nästan på pricken lika långt till Halmstad som till Falkenberg. 
Tjugotvå kilometer, men .., det är många fler rondeller (ja, ett otal!!) och mera trafik om man kör söderut, än mot norr. Dessutom tycker jag väldigt mycket om Falkenberg. Det är som om det är mer .."lättsamt". 


Om det är stadsträdgårdsmästaren eller någon annan som sköter om julutsmyckningen i centrum, det låter jag vara osagt, men fint är det. Tänk er bara när dom här snöbollarna lyser om kvällarna! 


För att inte tala om hur det ser ut vid Rådhuset! 
Varje december byggs där upp som en .., ja, som scen nästan, som ett eget litet tomteland och det är helt  u n d e r b a r t! 


Där finns harar, ekorrar, kaniner, en gärsgård, stora kottar ..,  och allt är så påhittigt! 


Ett smärre mirakel är det ju att det här får stå kvar - utan att någon får för sig att sabotera eller vandalisera -. 
Jag  ä l s k a r  sånt här!

På väg ut från parkeringen fick jag vänta på grönt ljus. Döm om min förvåning när ingen mindre än friherrinnan dök upp! Hon var där i ett bankärende, men det hade jag noll koll på. Nyklippt och fin var hon också. 


För tio år sedan, då byggdes det upp en sån här liten - eller stor -  täppa intill rådhuset. Så smart och så många idéer man kan få!

Här kan man läsa lite mera om Falkenberg.

Ja, det var det.

6 kommentarer:

Turtlan sa...

Ett sånt liknande elskåp skulle jag vilja ha här utanför. Vi har nämligen ett som står lite knäppt placerat när vi svänger in vid carporten. De som placerade elskåpet och de som sen byggde husen hade ingen vidare samordning.
Stod och tittade på det häromdagen och tänkte om man kunde få måla det lite fint istället för det gråa.

Kanske ska fundera mer på det.

Elisabet. sa...

Turtlan: det blir ju betydligt finare i alla fall! Lycka till!

Monet sa...

Varför tar du antikroppstest?

Elisabet. sa...

Monet: helt enkelt för att det är tillåtet, fanns tid (tog inte ens fem minuter) och inga restriktioner och att jag tycker att det skulle vara intressant att veta OM där finns några antikroppar.

Monet sa...

Undrade mest eftersom i Region Stockholm där jag bor (och som varit värst utsatt under hela pandemin) är det tvärstopp när det gäller PCR-tester för att se om man har infektionen. I hög grad har de tagit slut därför att folk testar sig i onödan för att veta om de tycker att de kan träffa andra (ungdomar som vill gå på fest, mormor vill träffa barnbarn). Samma sak gäller antikroppstest, här måste man numera ha remiss och vården är jätteöveransträngd. Råden är att enbart umgås med dem man bor med och om man lever ensam enbart med en eller två nära vänner och det gäller även om man ev har antikroppar.

Folk tror dessutom helt felaktigt att om man har antikroppar så är man säker i affärer, bland allmänhet och i sin större familj. Antikroppar ger bara en ögonblicksbild och är ingen garanti för att du inte kan bli smittad igen. Samma råd gäller alltså för alla just nu - träffa ingen utanför din familj, handla om nödvändigt bara mat och apoteksvaror och resten på nätet. Här i vår region alltså - sen sk-er ju alla i det ändå! Hur det ser ut med era lokala råd vet jag inte, bara att det i min mammas region Skåne är riktigt illa nu. 117 nya dödsfall i landet bara idag!

Elisabet. sa...

Monet: ja, men det vet jag, att man inte på något vis är säker. Men jag tycker att det är intressant ändå och det var heller inga restriktioner, däremot får man ju naturligtvis betala för det hela.