onsdag 23 december 2020

Fem över elva ...


Dagen före julafton för sextio år sedan, vad gjorde man då?

Jo, förmodligen hade jag gått och lagt mig, men inte utan att först ha räknat alla julklapparna, dom under granen. S o m  jag räknade och sorterade och lade i fina högar!
Och nej, det var aldrig något överdåd .., var jag sju år, ja, då var det nog någon docka eller möjligen dockkläder, eller kanske både-och.

Finaste paketen hade alltid Birgitta. Då bodde hon i Stockholm och hade aldrig tomtar på julpapperet, nej, paketen från henne var enfärgade och sååå vackra. 

Rigmor däremot, var precis tvärtom. 

Hade vi tur var mamma ledig på julafton, men det var inte ofta det hände. Granen hade pappa sett ut redan på hösten eller sommaren när han å arbetets vägnar var i skogen och det hände att jag fick följa honom ut för att ta hem dem. Vi åkte skidor i djup snö och pappa var så stolt över hur vacker granen var. 
Elektriska ljus hade vi  och på tre av ljusen sattes orangefärgade plaststjärnor som var lite perforerade och på övriga ljus i granen sattes glasull. Så fint det var. 
Svenska flaggor fanns också där.

Sånt kan man tänka på och komma ihåg en kväll som den här. 

Inga kommentarer: