torsdag 17 december 2020

Igår tog jag mig an ...


... Auguste Renoir - det var i ett svt.play-program och handlade mest om en av hans tavlor  "Flicka med blått hårband" . 

Jag får kanske fördjupa mig i något annat program som mer tar upp konstnärens eget liv (inte enbart tavlan), men intressant var det ändå. 


Och arme man, så förvärkta hans fingrar var! I slutet av hans levnad band man liksom fast penseln vid handen! 


Nej, det här är inte den tavlan programmet handlade om, men jag tycker om den, så den får komma med här. "På terassen", är titeln på verket.


Sååå vackra färger! 
Tänk, så fantasin kan skena iväg när man låter blicken vila på en sån här bild! 
Nästan så man kan ana  d o f t e r n a  och känna hur det är att gå på grusvägen.


Och här är herr Renoir till åren kommen. 
Han föddes i Frankrike och blev sjuttioåtta år gammal.
(Tre barn fick han; en av dem  - Jean - flyttade till USA och blev framgångsrik filmregissör).


Och tänk, att ligga i en sjukhussäng och ha en sån tavla på väggen framför sig. 
Eller egentligen, om jag nu befunnit mig i sal 14, då hade jag kanske ännu hellre tittat på tavlan med grusvägen som slingrar sig. 


Tavlans titel: Roddarnas frukost.

På Wikipedia läste jag följande.  Renoirs målning Roddarnas frukost (Le Déjeuner des canotiers, 1881) spelar en viktig roll för handlingen i 2001 års Oscar-nominerade film Amelie från Montmartre. I filmen upptas rollfiguren "Glasmannens" liv till stor del av ett troget kopierande av tavlan.] Målningens centralt placerade flicka med dricksglas är också föremål för olika spekulationer och jämförelser med filmens titelfigur.

Inga kommentarer: