måndag 7 december 2020

Sånt som gjorde mig glad ...


Bilden från Maja till familjechatten. 
Å, så den fick mig att le. 
Och längst uppe i granen sitter en dinosaurie. 
Älskar att någon är så frigjord i sinnet! 


Hos Antikkulan brukar jag alltid hitta nånting som jag faller för. 
Det gjorde jag nu också - en hel del - men det blev den här lille grönfinken av manligt kön, som liksom talade till mig. 
Och jag svarade "ja, men du vill kanske få en annan utsikt än den i lilla butiken ..?"

Man kanske kan tänka så här att "fy, att uppmuntra till att stoppa upp djur!"
Å andra sidan äter jag gärna kyckling och tjäder och orre (åtminstone förr i tiden). 
Om nu herr Grönfink ändå är död och uppstoppad, kan den lika gärna få bo hos oss. 

Först tänkte jag sätta den med utsikt över gården, men det blev nästan ångestfyllt. 
Så där så att den är fången där på pinnen och tvingas titta ut över all frihet och andra fåglar som flyger fram och åter.
Nej, den får titta in mot köket och mot mig, när jag diskar. Det här är ett gammalt och tämligen luggslitet exemplar. På undersidan pinnen har någon skrivit fågelns namn med blyerts och vacker handstil, även det latinska namnet. 

Här kan man läsa lite om grönfinken och att den numera är rödlistad som hotad art, mest på grund av sjukdomen "gulknopp".


Och så en stilla reflektion. 
Kommer vi någonsin att hamna i det läget som vi var innan pandemin; det vill säga, att vi står nära varandra? Eller blir det här - per automatik - normaltillståndet?

Det här var när pv hjälpt Tommy med båten och vi var på väg hemåt. 
Mannen i permobilen visade sig vara en till åren kommen före detta anställd inom marinkåren och han var långt mer pratglad än jag själv, vilket inte vill säga lite. 
En trevlig prick som nog pratade med herrarna Göransson och Eikedahl i säkert minst tjugo minuter!

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Hoppas det reder sig för arten grönfink. Vi hat gott om dem vid stugan. Ännu har jag inte sett någon sjuk. Det är nämligen ganska lätt att upptäcka.

Jag hoppas "normaltillståndet" blir som förr. Men vi får vänta.

Slarvläste först och uppfattade att pippin skulle sitta och titta mot ett "gammalt och tämligen luggslitet exemplar" i köket. 😇

Elisabet. sa...

Bert Bodin: apropå din sista mening .., jo, men så är det nog också ,-)