måndag 25 januari 2021

Det brinner! 

Bild: från en tidigare brand utanför Adelaide.

Utdrag ur morgonmejl från min syster i Australien: 

"Det hann bli 43 grader som mest igår och då var det naturligtvis en dåre som startade en gräsbrand i Hillarna. Den spred sig snabbt och flera hus brann ner. Vinden låg på  åt vårt håll, så brandröken låg tjock över nejden. Fortfarande brinner det okontrollerat, men man säger att regn är på väg. 

Jag gick ut och vattnade krukväxter och annat nödvändigt, men gick in ganska snabbt, för det luktar rök något hemskt! 

Idag är det vanlig måndag, men i morgon är det Australia Day, alltså vår nationaldag och allmän helgdag. På onsdag är sommarlovet slut för alla elever och nu skall de tillbaka till skolorna och inte studera hemma via datorn."

2 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Om det är något som jag får ont i magen av, så är det när nyhetssändningarna visar bilder från svårt eldhärjade områden.
Så fruktansvärt att se och tänk då på alla dem som drabbas.

Mitt hjärta blöder för alla människor, djur och natur som berörs. ♥

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: så känner jag också! Vi bor ju i ett trähus och blir alltid lite orolig när det blixtrar och åskar och det känns som om det kommer närmare. Och alla djur som går åt i bränder .,. minns koalorna i Australien som blev så brända!