onsdag 7 april 2021

En dag i april ...


Bilden: på väg ner till havet. 

Blå himmel och solsken. 
Jag sitter på altanen och blåser i pipgrejen. 
Harry på gräsmattan - han sover djupt -. 

Räfsar lite. 
Drar upp vissnade ringblommestjälkar från pallkragen. 
Hittar en kvarglömd vante i hallonhäcken.

Och så beslutar jag mig för att kolla på nätet vad det kostar att hyra en röjsåg. 
Slänten framför mig - där jag sitter på altanen - består mest av sly och mängder med tonåriga körsbärsträd.
Tänk, så fint det skulle bli ...! tänker jag.

Och så promenader med harry. 
Först ner till havet och hem och nästa sväng blir till Stensjö ägg på andra sidan kustvägen och hemåt igen. 

Ja, så här ser dagarna ut. 
Man tror kanske att alla andras dagar är så alldeles oerhört mycket mer spännande, men många - inte alla - i min bekantskapskrets har i ett års tid suttit hemma i ett rum eller kök och arbetat hemifrån och det är kanske inte så himla spännande heller. 

Då är det ju rena paradistillvaron för en sextiosjuårig madame; detta att man gör det man har lust och orkar med. 

Sånt får man komma ihåg

3 kommentarer:

Rexxie sa...

Kolla vad det kostar att hyra en röjsågarE i stället!

En som kommer, röjsågar och tar med sig allt hen röjt bort på en släpkärra!

Jag kan sponsra med några tusen om det behövs!

Turtlan sa...

Tror att men inte säker att det kan vara ROT avdrag på sånt jobb. Om det kan räknas som trädgårdsarbete...? Osäker men som tanke vid ev boka en Röjsågare.

Elisabet. sa...

Rexxie: du är otroligt generös, tack snälla - men det behövs inte -. ❤️ Men en bra idé att leja för det jobbet. Slänten är ju brant, är man inte van kan man säkert röja bort sitt ben.

Turtlan: ska kolla upp, tack för tipset! ❤️