tisdag 20 april 2021

Klockan fyra på morgonen och Dagens Fönster ...


Det är klart att går man och lägger sig tidigt (Pv var jättetrött .., första gången sedan han var sjuk som han cyklade till och från jobbet, ja, första gången på månader! och själv var jag mer eller mindre halvdöd), ja, då vaknar man kanske tidigt också. För mig är det så. 

Så .., när klockan är fyra, gosar jag lite med Harry som ligger nere vid mina fötter .., och så bestämmer jag mig för att lyssna till Vetenskapspodden med underbara Lena Nordlund som programledare. Det handlar om att drabbas av Alzheimer och om forskning och hur man tar sig an tillvaron när sjukdomen flyttar in hos anhöriga. 
Oj, så mycket igenkänning! 
Och så mycket man gjorde fel, när det gällde mamma! 
Man= jag själv.

Halv fem vaknar herr Koltrast och jag ställer mig vid fönstret och lyssnar. 
Jag hör ejdrarnas hooande nerifrån havet. 
Och en rödhake. 


Bilden: till vänster om växthuset, i syréndungen där pElle ligger begravd.

Några timmar  senare: det verkar bli en fin dag, även om det är en kylig morgon. 
Igår bad i havet för min del och därefter en stund på stranden, ja, fram tills en kvinna kom fram och sa att hon var från Länsstyrelsen och nu skulle det brännas gräs på ängen och .., ja, vinden var ju ostlig och all rök skulle komma mot mig. 

På det viset. 

Cyklade hemåt. 
Upptäckte två sädesärlor på gräsmattan och på på taknocken herr stare.

Det tar sig.

Inga kommentarer: