fredag 24 september 2021

Scener ur ett äktenskap ....


Jag var tjugo år när Ingmar Bergmans tv-serie med rubrikens titel visades på tv och jag minns att jag fann den så annorlunda. Då bodde jag i Kungsängen, Maria var två år och jag hade sannerligen inte mycket erfarenhet av vare sig ett längre förhållande och definitivt inte av något äktenskap. 

Nu, nästan fyrtiosju år senare, repristittar jag alltså på alla avsnitt och jag retar mig alldeles omåttligt på den odräglige maken Johan i förhållandet - magnifikt spelad av Erland Josephson - men också på kvinnan - Marianne - (lika bra gestaltad av Liv Ullman).

Han är väl, åtmninstone i mina ögon,  mer som en fähund och Marianne så underdånig .., men det förändras ju allt eftersom. Marianne växer, Johan krymper. 
Hela tiden tänker jag att mansbilden påminner om Ingmar Bergman själv och då blir jag ännu mer irriterad :)

Sen är ju hela alltet ett enda stort tidsdokument. 
Inte en mobiltelefon så långt ögat når .., (här är det snurrskiva som gäller) .., och när såg jag senast en svensk film där så många ideligen tänder en cigarett?

Nåja, jag klämde alla sex avsnitten, men inte på en gång och jag tycker att den var genialiskt gjord, egentligen. Filmen spelades tydligen in i en lada på Fårö - det var lågprisbudget som gällde - och blev en succé även utomlands. 
I Danmark lär skilsmässorna ha ökat i antal, efter att serien visats.

Var jag hittade den? 
Jo, på Triart.se.
(Bilden från nätet).

6 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Har du sett att de skall göra en amerikansk nyinspelning av den nu?
"Scenes from a marriage".
Rollerna skall tydligen kastas om, så att kvinnan är "fähunden" och mannen den "underdånige".

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: jo, det såg jag och det kan ju bli intressant att se den versionen ,-) Amerikansk, tror jag.

Babsan sa...

Såg den också jag var 17 och tyckte den var urtråkig.Jag blir smått förargad att man gör nya versioner på gamla serier och filmer.Harman inte mer fantasi än så….

Elisabet. sa...

Babsan: nja, det bekymrar mig inte att man gör en ny version .., men jag vet inte om jag tänker gå och se den ,-)

Cecilia i Houston sa...

Den nya serien är gjord av HBO och jag funderar på att se den eftersom HBO serier brukar vara välgjorda och för att huvudrollsinnehavarna (Jessica Chastain och Oscar Isaac) båda är fantastiska skådespelare. Garanterar ju inget förstås...

Elisabet. sa...

Cecilia i Houston: och den kanalen har jag förstås inte. Ska bli spännande att höra vad du tycker.