torsdag 16 december 2021

 Ingen särskild rubrik ...


Idag när vi gick Johanssonrundan, harry och jag själv, såg det ut så här. 
Till höger om oss två hästar i ena hagen. Två i nästa. Och ytterligare två i en annan. 
Jag undrar hur många hästar han har egentligen, Erland?

Det ser vårlikt ut på bilden. 
Solen i ryggen. 
Mössan höll jag i vänsterhanden. 
Men längs havet var det snålblåst. 
Jag såg en liten gärdsmyg krypa in i en enrisbuske.

Vid sextiden kom pv hem på cykel. 
I morgon kör han rullskidor till jobbet och därefter väntar jullov. 
Inte för alla kanske, men han arbetar ju enbart torsdagar och fredagar, så för honom, ja. 


Bilden: en målning jag fick av vännen Eva på Frösön. Eva Grelsson, alltså. Det är jag på bilden och min dåvarande katt pElle. Fönsterna var också mina. Och pelargoniorna.

På familjechatten får vi bilder från Emmas lägenhet i Solna. 
Väggar och tak målas. 
Hennes mamma kommer med korv med bröd till lunch. 
I helgen vankas inflyttning.
Hon är tjugofem. 
Själv var jag fyrtionio när jag fick nyckeln till lilla 1:an i Ystad. 
Det var mitt livs första egna boende.
I sju år bodde jag där.

4 kommentarer:

Turtlan sa...

Grattis till Emma. Tänker att i en större stad är det verkligen inte det lättaste få en lägenhet. Spännande!

Min första egna lägenhet var på 27 m2. Etta med kokvrå. Ingen sovalkov utan ett rum. Toa med badkar om jag minns rätt. Ingen balkong. Men den dög bra under ca två år som student. Då var jag 20-22 år sådär.

Tror den kostade 742 kr i hyra. Nä… kan det stämma? Hmm.

Elisabet. sa...

Turtlan: och ettan i Ystad, där kom man direkt in i vardagsrummet, ingen hall liksom. Jag sov i köket, det gick bra det med och min var stor i jämförelse med din .., hela 30 kvm!

Evas blogg sa...

Tänk att den där bilden hänger med än, det är ett tag sen nu vi var till Ystad och när vi kom hem målade jag bilden.

Min första lägenhet var på 31 kvm. Jag var 19 år och det kan jag ju säga att en hel del partyn hölls i den lägenheten. Jag bodde nästan vägg i vägg med Filadelfiakyrkan och på söndagmorgnarna vaknade jag ofta av att det skreks Halleluja. Så där efter lördagskvällens festande kändes det lite märkligt att vakna till de orden.

Elisabet. sa...

Eva: den bilden kommer att hänga med så länge bloggen finns kvar! Jag älskar den! Själva målningen hänger i köket. Jag ser den dagligen. Och tack att du berättade om ditt första boende .., jag loooog så här mycket när jag kom till slutet :)