lördag 25 december 2021

Juldagen ....


... och dagens fönster. 

Det var då det .., vi hade tillbringat höstlovet på Irland och det här var sista dagen och vi var på väg till flygplatsen. Solljus och dimma på en gång och det kändes som om vi reste i yttre rymden, till någon avlägsen galax. 

Men nu är det juldag, den bästa dagen av alla. 
Rofylld, skulle jag vilja kalla den. 
Fridfull. 


Hittar bilder från förr. 
pElle i min famn. Goe, fine pElle.


Och här en bild från vägen utanför huset där jag tillbringade sju, åtta år. 
I Bjäresjö, utanför Ystad. 
Vägen är inte bred och i ett huj drevar den igen om det blåser och snöar.
Bilden togs 2010 och exet var nog fotograf.


Jo, elva år sedan var det och då såg det ut så här på sonens innergård i Malmö. 
Så underbart läckert!


En passande registreringsskylt upptäckte jag tydligen också. 


I Malå hade dom flesta som bodde i egna villor, ja, dom hade - eller har - förstås egna uppfarter till sina tomter. Man skottar själva. Många hemifrån raljerar över hur dålig snöröjningen är i södra Sverige, men när jag ser såna här bilder som från Malmö .., då tänker jag att hur lätt ska det vara att vara snöröjare? Bilar överallt!


Så här ser det i alla fall ut i landet Halland, juldagen 2021. 
Lätt pudersnö. 
En vacker julbegonia på fönsterbrädan. 
Inramat fotografi av min pappa, då kanske fyra, fem år. 
Smålammen. 


Och mitt emot mig sitter pv som igårvkäll - i mörkret - halkade i johanssonbacken och kom hem med en höft som värkte. En liten, liten ficklampa hade han med sig och visste sedan tidigare på dagen att där var isfläckar, men minnet kan som bekant vara kort. 
Nåja, det hade kunnat gå mycket värre och han konstaterade i alla fall, där han låg på rygg, att himlen var översållad av stjärnor! 

Nu ska jag leta mig en film att titta på, i brist på Dagens Nyheter. Eller ska jag kanske bläddra i den tunga bok som pv fick av mig i julklapp, den som handlar om Otto Nordenskiölds expeditioner?

2 kommentarer:

Turtlan sa...

Såg att Bagdad Café finns på SVT play. Det var en favoritfilm när den kom även om jag inte minns vad den handlade om….

Elisabet. sa...

Turtlan: den har jag sett för evigheter sedan och kommer inte heller ihåg vad den handlade om, däremot minns jag mycket väl musiken ,-)