måndag 14 februari 2022

Måndagkväll ...


Med posten kommer en liten by där det eldas för fulla segel och från skorstenarna kommer inte rök, utan små hjärtan. Precis vad som kan behövas en sån här dag när tillvaron kan kännas aningen skakig. 
Då värmer din målning Eva! 
T a c k. 
En bekant har idag fått sin krigsplacering och pv sa att ja, något krigande kan det i alla fall inte bli fråga om annat än måndag till och med onsdag, ja, och så lördag och söndag, det är ju arbete torsdagar och fredagar. 
Det var på ett sätt förlösande, det där skojandet. 


Pv har körövning och har av och till suttit vid pianot och övat på detta.
Själv har jag varit ute på promenad med Harry. Vilket månsken, nästan så jag inte behövde använda ficklampan alls och pannlampan måtte pv ha gömt någonstans, men det gick bra ändå. 

Hörde fotsteg i mörkret, men såg ingen. 
Tänkte något djur ..., tänkte kanske ett rådjur, inte en älg, i alla fall. 
Det visade sig vara en helt mörkklädd man som tände sin ficklampa just som vi möttes.


Tidigare idag surr med mina barns pappa. 
Han pratade även med pv och det blev surr om sjösättningen och när båten ska seglas från Bohuslän till Skallkroken. 
"I mitten av april kanske ...?" sa pv. 
Herrarna tänker tydligen hjälpas åt på den resan.
Förmodligen nattseglats som uppenbarligen är så härligt.  

Och så här såg det ut när jag anslöt under uppresan .., det blev den bästa seglatsen någonsin för min del, från Skärhamn till Vindön. 
Så här fint var det. 
Ibland låg jag i vattnet och höll i mig i badstegen ..., det var ingen fart just då och jag hörde dom båda herrarna prata om lite allt möjligt. 

En dag att minnas.

9 kommentarer:

Bloggblad sa...

Så där lugnt och fint är Östersjön i stort sett bara några enstaka kvällar. På morgnarna sover jag och mitt på dagen blåser det i stort sett alltid för mycket för min smak.

Låter ljuvligt att åka med på badstegen!

Babsan sa...

Underbara bilder och Evas fina kort❤️❤️❤️

Elisabet. sa...

Bloggblad: ja, jag ska villigt erkänna att det har inte varit många gånger det varit så lugnt, jo, första gången jag följde med till Bohuslän och jag tänkte väl att det var himla kul att segla - om än långsamt - :).
Att ligga på släp och bara hålla i sig i badstegen .., sååå härligt!

Babsan: och jag tycker också så mycket om hennes bilder!

WalkaboutSweden sa...

Så himla charmigt, det där kortet.
Å så bilden på havet - vilken längtan det skapar...inuti.

Anonym sa...

Eva G. målar verkligen så fina kort, min dotter bor i Östersund så jag har fått några kort ubder åren. Tack för din finfina blogg Elisabeth.

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: ja, det är rätta ordet - sååå charmigt -!

Anonym: om jag kunde göra ett hjärta skulle jag skriva in det just HÄR.
Tack för rara ord och jag håller helt med dig om Evas alster. Personliga är dom också.

Anonym sa...

Hej, det var inte meningen att vara anonym, det blev bara så
Trevlig dag, från Lena i Gävle med ursprung från Ursviken

Elisabet. sa...

Lena i Gävle: här kommer ett till litet hjärta.

Evas blogg sa...

Tack!