måndag 14 mars 2022

   Dagens fönster ...


... fångades i Solna, i den trappuppgång där barnbarnet Emma bor i sin livs första egna lägenhet, en liten etta på trettio kvadrat och med stort, härligt ljusinsläpp. 

Allra mest förälskad är jag i porten. Fin belysning också!

Porten är så fin, särskilt utifrån och på nätet kunde jag läsa följande: 

När Solna blev stad den 1 januari 1943[4] intensifierades bostadsbyggandet och dåvarande chefen för RiksbyggenUno Åhrén, lade fram ett stadsplaneförslag med punkthus och smalhus i området. Arkitekt var Arne Strömdahl på Svenska Riksbyggens arkitektkontor. Under åren 1945–1948 byggdes tio smalhus samt ett antal punkthus längs med Näckrosvägen och två punkthus längs med Hasselstigen.[4] Även Näckrosområdets sydligaste och västligaste delar erhöll ny stadsplan 1946. Spårvagnslinjen Sundbybergsbanan lades ner 1959 och ersattes av en busslinje (idag linje 515). År 1975 öppnades en tunnelbanestation i Näckrosområdets södra delar, där den nord-sydliga förortsbanans nordvästra grenlinje skulle ha gått mot Sundbyberg, enligt SOU 1923:21[2].

Utmed Näckrosvägens västra del består bebyggelsen av sju våningar höga smalhus i rött tegel under låga sadeltak. Den smala hustypen (husdjup 11 meter) medgav genomgående lägenheter, alltså med ljus från två håll. Husens planlösningar var välstuderade med storlekar om 2-3 rum och kök. 



Tänk, att gå in genom den porten varje dag ...! 

Jag tycker att hela området är fint .., höga tallar och björkar finns där utanför .., och bebyggelsen är lite blandad; allt ser inte likadant ut. 

Kuperat är det också och enligt Emma finns gott om strövområden inill (däribland två sjöar som man kan runda) och inom några minuters promenad har hon affärer och annat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så vacker port och så vackert hår! Önskar dig trevliga dagar i storstan. ellem

cruella sa...

Lilla Lötsjön och Råstasjön med fint fågelliv! Min son med lilla familjen bor ännu en månad i Sundbyberg som ju är nästgårds. Det är standardpromenader även för dem:) Vid Lötsjöns västra ände ligger ett jättefint litet strandkafé med uteservering.

Elisabet. sa...

ellem: tack snälla!

cruella: Ja, men sååå fint där är! Jag sa, när vi hade varit på besök, att "skulle jag bo i lägenhet, så hade jag lätt kunna bo i det området".