torsdag 19 maj 2022

    Torsdag, men jag har fredag ...

Bilden: Anslagstavlan i Harplinges livsmedelsbutik.  

Nå, det är ju inte ovanligt och inte behöver man fundera så mycket över den saken, inte när man är friherrinna och inte har några måsten och mest gör som man vill. I alla fall nästan. 

Har precis ägnat mig åt sopptillverkning, modell storhushåll. Om man kan följa med i vad som händer här på jorden - alltså då man själv är hädangången - ja, då skulle min pappa le stort när han ser hur mycket soppa jag har tillagat. Det var pappa som brukade säga att han minsann visste vem Jesus hade med sig när han delade ut bröd och fiskar som räckte till så många;  "det måste ha varit Ann-Gerd i ett tidigare liv", ty så var det att mamma alltid gjorde så mycket när hon lagade mat. 

Under besöket i Skåne förra helgen, gjorde jag soppa  även där. Det visar sig att minstingens mamma har ätit av den idag, torsdag. 

För övrigt?

Jo, det har blivit många hundpromenader då jag tar Harry och Lykke var för sig. Flexikopplet som jag hade henne i igår, nej, det har jag helt skippat, nu får hon gå i vanligt läderkoppel och då går det såå mycket lättare. 

Har även plockat bort tre fästingar vilka slagit sig ned i hennes ansikte (och så fick hon en omgång fästingmedel). Mest ligger hon på hallgolvet där det är svalt och skönt .., och på nätterna på golvet hos pv i hans rum. 


Medan sopptillverkningen pågick lyssnade jag till nyheterna. 
Där fick man veta att ukrainska flyktingar vilka kommit till vårt land och haft med sig landets egen valuta, inte kan växla in sina pengar. Forex säger nej. Det är för osäkert. 
Då får dom heller ingen "daglig ersättning" - då dom ju inte är utblottade -. 
Arma människor, vilket moment 22 dom hamnar i! 

Bedrövligt av Forex (även om jag till viss del kan förstå deras oro att göra stora förluster), men nog borde det väl ändå gå att lösa på något vis. Någon från Europeiska Centralbanken säger att "man hoppas att detta problem ska gå att lösa inom ett par veckor". 
Ett par veckor?
Men innan dess ...? 

Vad jag inte heller förstår, är varför inte reportern ställer frågan hur det fungerar i andra länder. Är det likadant där?

En annan nyhet som Ekot tog upp, handlade om den stora fångsten av Sveriges största rovfisk - Håkäringen -. Den lycklige fiskaren sa att han knappt trodde sina ögon, så stor var fisken, men HUR stor den var och hur mycket den vägde, det fick man som lyssnare inte veta. 
Tala om antiklimax!

(Är någon intresserad av att se hur fiskafänget gick till och hur otroligt mycket den vägde .., så finns en länk här).

Nu är det dags för hundpromenad igen! 
Hej å hå.

3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Det där med den ukrainska valutan är ju alldeles bort'i'tok. Det måste väl gå att bestämma interimistiskt att de kan räknas som medellösa, tills problemet är löst.

Rexxie sa...

Och igen (eller ännu en gång) är herr Bodin och jag helt överens!

Om nu Forex i praktiken säger att ukrainska pengar är värdelösa så borde ju också våra myndigheter inse det och medge daglig ersättning.

Elisabet. sa...

Bert Bodin och herr Rexxie i Västerås: tänka sig, helt eniga! Ja, visst är det vansinnigt, det här med valutan!