tisdag 17 maj 2022

    Summa summarum och dagens fönster .....


Tre dagar i landet Skåne och så hemma igen. På Öresundståget ner till Malmö hade jag två engelsktalande unga kvinnor bakom om mig och för att aldrig tidigare ha mötts (hörde att dom efter ett tag presenterade sig för varandra), var dom enastående på att "bonda". 

Från Halmstad till Malmö pratades det oavbrutet - mest om namn - vad dom hade för mellannamn och hur det kom sig (någon mormor eller farmor som betytt mycket) och dom skrattade och tycktes ha så roligt. Båda hade otroligt lockigt hår och hade lätt kunnat tas för att vara systrar, men så var det inte. 


Bilden: en titt ut genom tågfönstret när vi stannar till i Lund. Där och då tas även fönsterhåven fram.

Det var mängder med resenärer på tåget och till slut hördes tågvärdens röst som bad ensamresande som tagit två säten i anspråk (med en ryggsäck/handväska på det tomma sätet) att bereda plats för de som förgäves letade efter någonstans att sitta. 
Otroligt att det ens ska behöva påtalas!


Bilden: så genialiskt att bygga RUNT äppelträdet! 

Hoppade av i Hyllie och hämtades av minstingen och hans mamma och sen var det full fart hela tiden. Efter någon timme kom flyttlasset .., och nog är det tur att sonen och hans kompisar är vältränade och har muskler .., ty det kånkades och bars i  t i m m a r! Vilket kaos. 

En av kompisarna hade sina söner med sig - fyra och åtta år - och dom deltog med glädje i att bära det dom orkade bära .., helt otroligt vilken tåga det var i dem! 

När allt var på plats - alltså alla kartonger/möbler burits in - körde exet iväg och hämtade sex nygräddade pizzor - olika sorter - som skars i trekanter och så var det bara att ta för sig. 


Bilden: bra med flyttkompis vars svägerska har en sån här "bra-att-ha-bil".

Hela lördagen och söndagen gick åt till att försöka få någon ordning i kaoset. Så gott som alla rum ska renoveras, men först ut är vardagsrummet och det var ju där dom flesta kartongerna hamnat. 

"Ja, här har du lite pill att göra ...", sa en av sonens flyttkompisar och log pillemariskt.

På plats var även sonens rara svärföräldrar.


Bilden: en totalt utslagen treåring. 

Sorterandet fortsatte (och fortgår väl ännu) på söndagen och på eftermiddagen såg det ut så här i soffan, den så hett efterlängtade! (I två månaders tid har dom ju bott i ett litet, litet hus som jag liknade vid ett dockskåp, i väntan på sitt riktiga boende) och där fanns endast en slags bänk med dyna att sitta på).  

Halv fem slocknade minstingen och sov i det närmaste rakt av i lika många timmar. Vaknade febrig och blev hemma från förskolan igår, men framåt dagen piggnade han till. 

Och jag själv?
Jo, jag har simmat i poolen som ju - enligt mitt sätt att se det - är nästan det bästa i hela köpet och jag har vikt ihop flyttkartonger, kokat soppa, kört leksakståg med den yngste .., tillsammans med sonen gått på ljuvlig promenad i närheten av något som liknade en ravin .., konstaterat att havet är nära .., pratat med en äldre granne vars katt heter Prisse och visade sig vara sexton år och träffat två av sonens barndom/ungdomskompisar som kom med sina barn och så hem då igår. 

På söndagkväll när sonen fått fyr i kaminen - belägen i vardagsrummet - och vi satt där och surrade, konstaterade han att bättre än så här kunde väl livet inte vara. 
Sååå lycklig.

Nu ska jag ut och plantera lite blommor och blader! 
Ajöken, sa fröken.

6 kommentarer:

Babsan sa...

Man mår bra när barnen mår bra❤️

bettan sa...

Det är en fröjd, som alltid, att läsa dina rader.
Flytt är ett intensivt slit och vilken befrielse när allt är på plats.
Underbar känsla när man ser sina barn må bra och är tillfreds.

annannan sa...

Välkommen åter!

Vet du, från det där huset vid Clemenstorgets hörna har jag också håvat fönster till dig. Någon gång det senaste halvåret kom det med på en fönsterbild hos dig.

annannan sa...

Jag brukar ta bussen vid den hållplatsen, nämligen!

Elisabet. sa...

Babsan: så sant! Och tvärtom!

Bettan: ja, det kommer att ta l å n g tid innan dom är klara - om man nu någonsin blir det - men skönt ändå. Och ett lugnt område, mest äldre grannar och det kan bli lite annorlunda tillvaro för dem (grannarna) nu ,-).

annannan: jo, jag kände igen vyn när jag väl tagit den - alltså - att jag fått en nästan exakt likadan. Där brukade jag också ta bussen, då, när min syster bodde i Lund.

WalkaboutSweden sa...

Ja herregud vilket projekt det är att flytta. Glad att vi gör allt detta nu när vi fortfarande orkar - vilket är på gränsen.
Önskar dem all lycka i sitt nya boende! ♥