tisdag 9 augusti 2022

Tisdag och full fart ...

Idag blir det segling, men den här gången bär det av norrut, till Glommen. 

Glommen är en helt ny bekantskap för mig, så det blir spännande ..., bara liiite längre bort än Grötvik där vi var senast.  

Ska nu se till att vi har lunch och middag och varma täcken (även om det är varmt dagtid, är de kyligt på morgnarna) och rejäla kläder. 

Pv har tänkt sig ut för att hinna plocka ytterligare ett par liter björnbär, allt medan jag fixar med det andra.

Här en länk till hamnsidan. 

Hej å hå!

9 kommentarer:

KulTur i Natur sa...

Ut till Glommen har det blivit ganska många ggr genom livet. I min barndom skulle min far alltid vid våra campingsomrar fram till Glommen för att köpa rökt böckling i fiskeaffären ute på kajen. Under senare somrar har B och jag fikat och strosat runt lite i området.

Bert Bodin sa...

"Glommen". Det låter som en sjö någonstans vid Glommersträsk. Så långt ska ni väl inte segla?

Sara sa...

Jag bodde i Glommen innan vi flyttade utomlands! Fin strand, superlånggrund. Promenera längs strandängarna norrut, oerhört vackert.

Boken Havsmannen av Carl Johan Vallgren utspelar sig delvis i Glommen, så nu blev det visst ett boktips där. :)

Bloggblad sa...

Full fart framåt! Vind i seglen ... tjohoj! Här kommer Bettan. Du är otrolig! Jag har inte ens hört talas om Glommen, men å andra sidan kan jag en del om skärgården på ostkusten hos oss.

Elisabet. sa...

Sara: ja, där var verkligen så vackert! Igårkväll satt mängder med människor och tittade på solnedgången ., ja, dom satt uppe på grönområdet just ovanför hamnen!

Elisabet. sa...

Bloggblad: nej, men det vimlar av ställen som jag inte har hört talas om på östkusten (och annorstädes ...)!

Elisabet. sa...

Tony: så många bloggvänner /ig-vänner som verkar ha besökt just Glommen sommartid!

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ett något underligt namn ., undrar vad det betyder?

Thomas sa...

Jag läst på en skylt vid ett stort flyttblock som kallades Glumstein och var nämnt i skrifter redan på 1200-talet. Detta ändrades under årens lopp till Glummen och vid förra sekelskiftet användes tydligen Glommen för första gången.
Ungefär så minns PV.
PV