måndag 20 februari 2023

Ja, det var en dag i ..., februari!


En bra dag. Tanken var att vi skulle köra till återvinningen i Falkenberg, men det ösregnade i morse - och blåste - så vi ändrade oss. Det får bli i morgon i stället. 

Då tog vi oss an Halmstad. Pv besökte barberaren som har en liten salong en trappa ner från gatan  (frisören är kommen från Libanon och klipper pv sååå bra!), allt medan jag besökte KappAhl. 

På väg till bilen stannade jag  på en av de två broarna som - just där - går över Nissan, såå förundrad över hur oerhört strömt det är i denna den halländska floden. (Ja, det var ju så det hette på 60-talet). 

Frågade pv hur många broar det egentligen finns i Halmstad och han gissade på sju. 

Trots att det inte var någon vårvärme, så kändes det nästan som vår. Eller synintrycket var .., just vår. 
Längs vattnet strosade ungdomar i grupper .., en kvinna väntade på bussen till Brotorp .., ett sällskap pensionärer kom gående i samlad tropp och gick in i Immanuelskyrkan (där pv och kören Västanvind höll till tidigare.) Som jag förstod det var det lunch på gång. 



Från där pv parkerat kunde man se Nissans utlopp .., det var där vi låg med båten två nätter förra sommaren. 

Tittade in på Ankaret på hemvägen och stod en stund och pratade med Mange, chef i butiken, men efter covid har det inte blivit så mycket arbetat för hans del.

Mera?
Kokade libanesisk linssoppa som blev den helt klart godaste hittills.

Underbart med en god baguette till - eller vad man nu tycker om -. 
Hårdstekt bacon i bitar hade pv uppskattat, men det är inget måste för mig.

Blir någon inspirerad, så  finns receptet här. 
Kalkonköttet skippade jag.


Det ljusa taket till vänster i bilden, det tillhör huset där min syster bor. Huset är byggt av någon svensk familj, är inte särskilt stort och det var på det här huset som taket brakade samman efter ett våldsamt åsknedslag för många år sedan. Jag tycker fortfarande att det är helt ofattbart, att av alla hus i Australien, så var det deras som blev så illa skadat, t.om så tv var där och rapporterade. 

För övrigt är allt gott och väl. Från min syster som är född 1944, kom på morgonen följande rader: 

"I dag skiner solen och det är 35C, men det var litet svalare tidigare i morse så vi gick den långa
rundan (hon och hunden) och när vi kom hem vattnade jag ordentligt utomhus och sen ringde jag till Rob och sa att gräsmattan behöver klippas igen. Pratade bara med telefonsvararen, så jag vet inte när han kommer.
Jag hade vissa planer  på att göra en del annat garden-arbete, men nu känner jag verkligen inte för
att göra det, utan känner mig ganska orkeslös.  Det är konstigt hur det kan gå så upp och ner utan
synbarlig anledning."

Såväl min, som min systers tillvaro, består uppenbarligen av dessa ideliga rundor med våra hundar.

5 kommentarer:

Bert Bodin sa...

"...vattna gräsmattan.." Jo det verkar behövas. Eller vad är den där sandfärgade utan?

Bert Bodin sa...

"...ytan"

Elisabet. sa...

Bert Bodin: det där sandfärgade är på grannens tomt. Jag frågade varför hon inte låter gräset bli grönare hos sig, nej, det ska hållas så kort som möjligt, så inte ormar och annan ohyra kommer dit.

Rexxie sa...

Då antar jag att det var antingen Österbro eller Slottsbron?

Jag får det till fem broar över Nissan:
Slottsbron
Österbro
Wrangelgatan
Frennarpsvägen
E6/E20

Elisabet. sa...

Rexxie: pv hälsar att det dessutom finns två järnvägsbroar, varav den ena är cykel, och gångbro numera och den andra är vid E6:an.