tisdag 7 mars 2023

 "Från det ena till det andra, del II .....

Från vårkänslor till detta. 
Nåväl, vi var ju varnade. Först ringde friherrinnan och berättade om vilket oväder som skulle drabba oss i södra Sverige och så tog ju SMHI, Yr, Klart och tv:s väderlekspresentatörer vid, så ingen kunde vara ovetande. 

Vaknade vid femtiden och lade genast märke till  t y s t n a d e n. 
Tittade ut genom fönstret och hela världen var vit. 

Och helt slut på solrosfrön till fåglarna har vi! 
Har skivat ett par röda äpplen och lagt ut till dem, och det kan jag säga, att där är det slagsmål om godbitarna.

Precis när jag tänkte trycka på "publicera", kom den här bilden insusande från äldsta dottern. 

"Kommer du ihåg ...?" skriver hon. 

Jo, jag kommer ihåg. Det var då hon hade kört ner från Stockholm för att hjälpa pv och mig själv, då, när vi var så sjuka i covid. 

En av dagarna - innan jag hamnade på sjukhus - kom hon med Ekströms kräm (som var det enda jag fick i mig), men hade även rostat en skiva vitt bröd, brett på smör, samt pudrat med kanel och socker. 
Förfärligt onyttigt förstås, men ack så gott!

Aldrig i hela mitt liv hade jag upplevt en sådan delikat smörgås! Ett glas kallt vatten med is, fanns tydligen också med.

Det här måste ha varit en av de sista dagarna jag var hemma ., så totalt kraftlös och slut på. 

Ja, det var ett elände. Livet blev inte riktigt detsamma efteråt, fortfarande kan kraften plötsligt - och helt oväntat - bara tacka för sig och försvinna, men det må vara hänt .., man lever ju i alla fall.

2 kommentarer:

Gunnel sa...

Det rostade brödet var nyttigt, eftersom det var precis vad du behövde i den stunden.

Anonym sa...

Gunnel: säkert var det så! Jag minns ännu lyckan mitt i allt elände. / Elisabet