lördag 26 augusti 2023

Lördag ...

Glädjen över att gräsmattan klipptes i förrgår! Nu ska det nämligen regna friskt under dagen. 


Vi lämnade en tredjedel av gräsmattan - den mot slänten - att få växa vilt och den här sommaren blev det mest styvmorsvioler och som på bilden - mängder med röllekor - som växer där. 

S o m  jag ler om morgnarna - då, när jag står vid köksfönstret och ordnar med frukosten - och ser herr eller fru Skata spatsera omkring bland allt det vita som når dem över huvudet!

Aldrig har jag väl tyckt så mycket om vanliga röllekor!


Det är inte mycket som blommar nu, så här i  slutet av augusti. 

Några solhattar .., en mörkt rosa höstanemon (hade hoppats på ljust rosa ...) och så ganska stora fång av blodormrot. 

Det är dessa som syns på bilden. Å, så kommer bra överens och å, så glad jag är att dom sprider sig! 

Här kan man få veta mer om dem. 

Det var den här rabatten (som vetter mot havet till) som jag tänkte skulle få sköta sig själv, ja, i mesta möjliga mån. 

Riktigt så kanske det inte blev, men nästan. Ormbunkarna sprider sig med vansinnig hastighet och har rötter som är hart när omöjliga att dra upp!

Att plantera dem, nej, det var en miss. Eller: jag borde ha hållit efter dem mera.

2 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Nyklippta gräsmattor. <3
Nu blir det en tur i minnenas allé:
Min mamma var verkligen ingen pedant på något vis. Vi barn fick "röja runt" och leka vilda lekar inomhus också - det fanns inget som var så värdefullt för henne så att hon behövde åthuta oss.
EN sak gillade hon dock nämligen nyklippta gräsmattor, där den som skötte klipparen inte hade slarvat, som hon kallade det. Det blev bäst när hon gjorde det själv. ;)
Omkring huset där vi växte upp så var det stooora ytor med gräs, sluttningar och fullt med mossa - så det var verkligen ett tufft jobb att klippa dem.
Ofta, ofta tänker jag på henne när vi är ute och åker. När jag ser ställen med perfekt nyklippta gräsmattor.
Åhhh, det där hade mamma gillat.
Lördagskramar/Barbro D

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: Det var likadant med min pappa - vad gäller gräsmattor och et gällde även när man skottade snö,så skulle helst kanterna vara raka ,-). Jag är verkligen ingen pedant, men just det där sitter i. Och så vill jag tacka dig för din såååå försynta rättelse angående vilken veckodag vi befinner oss i. Looog så här mycket när jag läste din sista rad. Så rart av dig.