måndag 5 februari 2024

Kvällens avsnitt och ett spännande möte för pv ...

... av Fråga Doktorn, var så himla bra. Dels tycker jag att programledaren Sofia Rågenklint är som klippt och skuren för programmet (i mitt tycke skyhögt mycket bättre än föregående programledare) och hon tar upp frågeställningar av alla möjliga slag. 

Ikväll med en väldigt stilig läkare som "expert" (det kanske gjorde sitt till ...) och med intressanta frågor som togs upp, även om man kände till svaren på somliga. 

Någon som missade programmet, så finns i alla fall en länk här.

Och det där mötet? Jo, när pv tog Harry på sista kvällsrundan - då var det mörkt ute - upptäckte han plötsligt en älgko med kalv som stod kanske femton meter framför dem. Kon kom allt närmare och när det inte var mer än kanske fem meter mellan dem, blev det brått att slinka in bakom ett hus tillhörande en av grannarna längs vägen och ta bakvägen hem. Nu bar han en mindre lastpall med sig (veden, ni vet) och hade som sköld .., men ändå, han var rent av exalterad ("nej, skärrad!" sa han själv) när han och Harry kom hem. 

Annat som förgyllde kvällen: Vi kom att prata om Malå vårdcentral och pv undrade hur många som arbetar där, finns det plats för inneliggande patienter och så vidare. Jag ringde min Malå-livlina Kerstin Sjölund, f.d. skolsköterska; en gång uppvuxen i Motala och änka efter den bästa lärare jag någonsin har haft, nämligen Carl-Olof som alltid hade tweedkavaj och var sååå noggrann att vi elever uttlade alla ord som började med th på rätt sätt,  t.ex "the", inget "dö", alltså! 

Ååå, det var länge sedan jag skrattade så gott, som under kvällens samtal! Denna Kerstin är så himla glad av sig! Således blev detta en kväll av det bättre slaget.

5 kommentarer:

Babsan sa...

Hon är väldigt bra Sofia den förra var i mitt tycke gräslig.Men jag saknar doktor Karin

Elisabet. sa...

Babsan: Va ...? Har hon slutat ..? (Jag tänkte ofta på att hon hade ny frisyr i varje avsnitt ,-) Trodde kanske att hon bara hade semester.

Elisabet. sa...

Babsan: Ser nu att hon - Karin - valde att hoppa av. Hon ska bland annat umgås mer med sin pojkvän i Australien och har även andra uppdrag. Jo, hon var bra. Trevlig.

en vanlig man sa...

Jag förstår pv. Jag som blev skärrad när en räv smög upp nära bakom mig och gick efter mig när jag var ute och promenerade på en skogsväg.

Anonym sa...

Ja, älg hade jag inte velat ha närkontakt med , men RÄV …, åå, då hade jag blivit överlycklig! /Elisabet