fredag 26 juni 2026

Fredag i afrikahetta ....


Det är icke allenast tvåbenta varelser som flämtar i värmen (läs: hettan!), nej, nu håller många av blommorna i rabatterna också på att försmäkta. 

Jag ställer ut vattenskålar lite här och där till fjärilar, humlor och andra som är törstiga och ska strax fylla på fågelbadet.  

Den här vackra vallmon, den tackade för sig för minst en vecka sedan, men nere i det som förut var vårt potatisland, där har det dykt upp ljusorangefärgade vallmo, ynkligare, men ganska fina ändå. 

För övrigt?

Jo, pv har åkt in till sjukhuset till arbetsterapeuten och senare idag får vi besök av Lena och Roland, som står med sin husbil i Skallkroken. 

Nu ska ni få höra vad som kan hända när man tar sig ett dopp i Kattegatt! Jo, det visade sig att Roland igår skulle bada i havet, dök från piren och då hoppar ena axeln ur sitt läge (eller axelleden)! Vilken fasa! Omtänksamma människor boendes i närheten skjutsade honom till akuten och hämtade honom senare också, oj, så vänligt av dem! 

Lenas dotter Elsa gick i Anders klass genom hela grundskoletiden och jag vet nog ingen kvinna som talar så lågmält och fint som just Lena. Hon är en mänsklig variant av Martin Kragh, röstmässigt. Minns jag rätt är Lena sprungen från den västmanländska myllan, men bor nu på Österlen, inte långt från Mandelmans, tror jag.

Fotbollsmatchen igårkväll - mellan Sverige och Japan - den struntade jag i; jag var på tok för trött och somnade någon timme innan matchstart. Nu tittar jag på den - i repris -, det går det med och är lite lugnare för den mentala hälsan. 

Mera ...? Jo, ikväll kommer pojkarna från Skåne och blir kvar lördag och söndag. Sååå trevligt! Och i morgon får vi besök av Hilda, Martin och Edvin, då blir det tre killar här och säkerligen full karutta! Spännande!

Inga kommentarer: