onsdag 21 januari 2009

Hur ska detta sluta ...?



Kommer ni ihåg avocadoblomman som jag fick av pensionatsvärden?

Han hade tagit med sig den på tåget och så fick den lite ny ekologisk (just det ...) jord och en mycket större kruka och tänka sig, nu växer den så jag blir lite orolig!

Den skjuter iväg nånting så alldeles ofattbart!

Anar ni ett ljus ovanför blomman, så är det in adventskrans som fortfarande hänger i fönstret.

Egentligen behöver man kanske inte ta ner den .., det är ju faktiskt bara en rund ring med en massa små lampor som spretar lite hit och dit .., vem har sagt att det är en adventsstjärna?

Inte jag.

9 kommentarer:

Lena sa...

De kan bli rätt långa och rangliga de där. Jag vet inte om man kan klippa dem.

Elisabet. sa...

Panter: problemet är ju att stängeln i sig är så lång .., då måste jag klippa av redan nu, uppe i toppen, så kanske den grenar sig?

Den kommer att putta bort fru Pelargonia som står intill ..-(

Lena sa...

Jo, jag känner igen fenomenet.
Jag tycker du ska ställa frågan till experten Lilla B

Jenny Bergvall sa...

Vi hade också en sån "pinne" här hemma.. i ett år har vi försökt få den att få lite styrsel i sig.. men nä. Klippt/skruit av toppen.. men nä.. det hjälpte inte.
Nu är vi INGA experter så något råd har jag inte. Nu åkte den dock till återvinning strax innan jul.

Evas blogg sa...

Tyvärr kan jag inte ge något råd om växten, däremot kan jag säga att min adventsstjärna på fot lyser fortfarande i mitt sovrum. Och det får den göra ett bra tag till. Den lyser så vackert och gör mig så glad så varför ställa undan?

Elisabet. sa...

panter: ja, jag får nog maila henne ..-)

jenny: ingen återvinning här inte .., jag kanske får stötta den med en blompinne?

eva: just det! Jag tänkte samma sak .., den lyser så fint och jag kom också att tänka på min då Alzh.sjuka mamma som tog fram sin adventsstake (elektriska .., om Bert läser ...) mitt i sommaren och personalen som försökte få henne att förstå att det kunde man ju förstås inte.

"Jaså? Och varför kan man inte det?" frågade mamma.

"Ja, vad skulle vi svara ...?" sa den rara Marie i personalen.

Det är klart man kan.

Monet sa...

Kan bara hålla med de andra. Det är kul när de börjar växa från sin hårda kärna men tyvärr blir det bara långa stänglar av dem och inget mer. Jag har säkert haft tjugo avocadopinnar genom åren och tycks inte lära mig!!

Kanske ska jag pröva här i Provence och peta ner en i jorden i vår. Växer det mandariner och citroner här så varför inte avocado? Men i kruka i svenska fönster - nix! Gläd dig åt den så länge du tycker det är kul!

Elisabet. sa...

Monet: ja, jag får väl se vad som händer .., jag bor ju i en f.d. blomsteraffär, "Blomsterhörnan" .., kanske finns någon speciell atmosfär här för en avocadoplanta ..-))

Anonym sa...

"Elisabet och avokadostjälken"

Ny saga ute nu!
Följ med från start och se vilka äventyr som möter en svensk bloggmadame på svindlande höjder!