söndag 15 mars 2009

Litet brev från pElle ...


"Så här gör man när man kliar sig .., man stryker halsen mot fönsterbrädan.
Det är jättehärligt!"

I fredags fick jag äntligen följa matte till landet Halland igen.

Åååå, vad jag trivs bra här!

Förr, när matte skulle tvinga in mig i det som hon kallar kattburen, då blev jag nästan galen och det hände att jag rev henne på handen eller försökte att fräsa lite, men det gör jag aldrig numera.

Och matte är så snäll .., hon bara lyfter i mig så försiktigt .., liksom häller i mig i buren och då går det så bra, vi blir aldrig ovänner nu.

Hela helgen har jag fått vara ute eller inte, jag har fått bestämma helt och hållet själv.

Jag har följt matte och pensionatsvärden på en jättelång promenad, men när vi kom nästan till havet, då hade jag ingen lust att gå längre .., förresten hörde jag en hund som skällde och matte trodde att det var därför jag inte ville följa med .., men så var det inte alls .., jag hade bara ingen lust.

Nu ska jag få vara här i flera veckor.

När pensionatsvärden jobbar i skolan, då sover jag ute på altanen och där har jag en smygväg ut och in, det är jättebra.

Idag har jag hälsat på hos grannen, fast dom var inte hemma.

Deras hus är jättefint och dom har en gräsmatta som klipps av en datorstyrd gräsklippare, den är döhäftig.

Och så har jag hälsat på den andra grannen; dom är från Småland, precis som pensionatsvärden.

Och jag har fått äta stekt bacon och jag har legat på gräsmattan och tittat på medan matte räfsat lite, men hon blir så fort trött, man kan tro att hon har blivit jättegammal.

Hon och pv har suttit ute och druckit kaffe och ätit uppvärmda gifflar, sånt tycker min matte om.

På bilden ser ni hur lajbans jag har det.

Man kan klia sig mot fönsterkarmen, det är det jag gör .., och då hämtade matte kameran.

Nu ska jag ut och se om jag hittar nån liten Rödhake att leka med!

Hälsningar från er vän pElle.

11 kommentarer:

Hedgren sa...

Åh så härligt det låter! Ha det så bra däruppe!

Iza, Smilla och Yrsa

Tankevågor sa...

Ha det så bra nu Pelle med PV och rödhaken!
Låter fiffigt med den där smygvägen så att du kan välja om du vill gå ut!
Kram från alla 20 tassar här.

Linda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Åh vad du har det bra Pelle!
Jag tycker det är lite för kladdigt och kallt ute än men snart så börjar livet igen, när man är ute länge i värmen!

Tuvstarr sa...

Hej pElle, vad menar du precis med "att leka med"? Jag är lite bekymrad för rödhaken.
Hälsa alla och ha en fin tid hos PV.

Leina sa...

Jag tror att det är fler än pElle som trivs i landet Halland.... Som vi nyss passerade förresten.. Hälsa PV...

Anonym sa...

Det där landet Halland verkar trivsamt på alla sätt och vis.
Ja ett riktigt kattparadis!

Mian sa...

Åh Pelle, vad skönt du verkar ha det!
Jag har idag fått gå en långpromenad med min lillmatte + han som heter Jan (och som är lillmattes allra bästa vän).
Jan håller i kopplet då vi promenerar och det är jättebra för då slipper jag gå fot och kan rusa runt och busa lite som jag vill!

Ha det så mysigt i landet Halland

hälsar
flickhunden Alice

Anonym sa...

SÖTNOS!

På www.arntyochmirry.se har vi lite delade meningar om vinnaren i Melodifestivalen! Spana in :)

www.arntyochmirry.se

Prettomorsan sa...

Det ser bra härligt ut! Jag är som sagt lite kär i Pelle... han är sockersöt.

Ha det skönt hos PV!

Elisabet. sa...

till er alla: jag tror att det är för att pelle vet att det blir nånting trevligt efteråt .., som han uthärdar resan i kattburen.

Igår låg han på gräsmattan och rullade runt .,., så där som i fjolvåras när jag hade brutit handleden och satt på pensionatets stentrappa och drack kaffe ur älsklingskoppen .., och med Pelle framför mig.

Ungefär så kändes det nu.

Och madame Nattfrost: jag ska minsann hälsa till honom från dig!

Tuvstarr: tack och lov har vi inte skymtat en endaste liten Rödhake ännu ..-)