onsdag 6 maj 2009

Lediga-dags-fönstret ...

... finns på ett pensionat i landet Halland.

Ingela från Malå (som kan lägga text på sina filmer, ååå, jag ska gå en kurs hos henne när vi kommer hem i sommar!) säger i en kommentar att jag har fått mycket mörkare röst, men det är nog det här med hesheten.

I natt har jag hostat så mycket, så till slut lämnade jag sängvärmen intill pv och tog ett enkelrum i stället och där låg jag tillsammans med Pelle som tryckte sig nära-nära matte och jag strök honom över huvudet och hörde hur han spann och i det ögonblicket kände jag mig som den rikaste människan i världen.

Ungefär.

23 kommentarer:

Christina sa...

Som gjort för att cykla, säger han det... pv?
Brrr, hoppas han skämtar, fast med den mannen vet man ju aldrig!

Du låter verkligen krasslig på rösten. Att det aldrig ger sig!

Elisabet. sa...

Christina: nädå, han cyklade verkligen i ösregnet .....

Vi räknade ut idag att jag varit hes och hostig sedan första veckan i mars!

Christina sa...

Huvva, det ante mig nästan!

Men din hosta...har du låtit kolla lungorna så att du inte har fått lunginflammation?
Det låter förskräckligt att du har gått med det så länge.

Elisabet. sa...

Christina: ja, då .., alltihopa. Lungröntgen. Penicillin. Jepp.
Min störstasyster lär ha så här när hon har varit våldsamt förkyld och min systerdotter .., så jag tar det med ro.

Christina sa...

Låter hemskt jobbigt, men tur att du inte har lunginflammation i alla fall. Alltid nåt!

Cicki sa...

Vad praktiskt det låter med att kunna byta rum om det av en eller annan anledning inte passar att ligga kvar.

När jag läser om dina dagar hos PV i Halland så känns det verkligen hur du trivs där. Du skriver det med sådan inlevelse trots att du inte använder så många ord. Förstår att du längtar dit även om du trivs bra i Skåneland också. Jag har ju också mött den rätta kärleken på äldre dagar och upplever det som en gåva.

Anonym sa...

Är du allergisk mot något?? Pelle jag blev ju allergisk på "äldre dar" hade haft katt i flera år då och hund.Du blir ju värre hemma hos PV med hostan verkar det som allergisk mot PV???Kram, Babsan

Anonym sa...

Babsan:
Nu tycker jag faktiskt att det blev en väldigt tråkig ton bland kommentarerna, som i övrigt är väldigt trevliga!!!
PV

Cecilia N sa...

Akta rösten. Clair Wikholm lär ha fått sin hesa röst för att en teaterdirektör inte ville ställa in som hennes läkare.

Håll tyst! (Och med detta vill jag inte sänka stämningen ytterligare.)

Här har syrenerna inte mer än gröna knopp-prickar och björkarna ligger ett litet steg före.

Bloggblad sa...

Inte bra med din röst (PV får MVG) Du får nog börja träna andning som jag gör, efter att jag började med det har astman och den ständiga torrhostan försvunnit. Och nästäppan försvann på köpet av det hårde luftflödet)

(Jag har tänkt på dig nu när det varit så mycket på gång, jag minns hur jag hånskrattade när du sa att du skulle få se mig i en tevesoffa... men jag måste säga att en hög pall på radio kändes betydligt bekvämare!)

Elisabet. sa...

Babsan: ja, pv sa själv att ..."du kanske är allergisk mot mig ...?" Men det är lika illa hemma.
Nästan värst när jag står i kassan.

cicki: ja, jag stortrivs! Nu börjar man ju känna sig mer hemma. Första sommaren vågade man knappt röra nånting .., nu .., är det annorlunda ..-))
(Idag funderade jag på att köpa nytt duschdraperi och ny badrumsmatta .., haha .., det är väl bara början ..)

Cecilia N och madame Bloggblad: men rösten blir lite Ertha Kitt-lik, om det nu inte vore för den västerbottninska dialekten, förstås ,-)

Anita sa...

Det hörs att PV är sångare! Han har en jättefin sångröst, tycker jag.

Din röst låter sämre :)

Men jag tror också att det rör sig om ett ilsknare förkylningsvirus än vanligt som orsakar din långvariga hosta och heshet. För ett tiotal år sedan fick jag en hemsk förkylning med enveten hosta som aldrig höll på att gå över. Jag fick pencillin (som inte hjälpte ett dugg förstås), hostmedicin med mera, men inte förrän efter 2-3 månader gick hostan över.

Ha det riktigt gott, Elisabet, i landet Halland! Och krya på dig!

Elisabet. sa...

Smulan: nu tycker jag att vi lugnar ner oss lite här .., han blir lite vääääl kaxig tycker jag mig märka ..-)

Men jaaaa, jag tror som du ang. hostan.
Flera av patienterna på vårdcentralen hade varit hostiga i just månader!

Tankevågor sa...

Härligt att få höra PV sjunga! Mera, mera! :-)

Äh nu blir han förstås väldigt mallig....men det hörs att han kan sjunga.

Krya på dig Elisabet!

Evas blogg sa...

Ditt inlägg om leif syns inte!

Anonym sa...

Vilke tur för er då att det är lika illa i Ystad.Men det är säkert nåt segt, maken och jag hade detta i höstas.3 kurer med antibiotika innan det blev bättre men inte bra så håll ut !!!!Men lntluften i Halland är nog bäst ändå tror jagBabsan

Ellis sa...

Men herrejisses Elisabet - gift dig med karln! NU! =)

Jag vill också ha morgonsång.
Tror jag ska sno åt mig några hårstrån när jag kommer, och klona PV.
;-)

Mian sa...

Gôtt med lite sång på morgonen!

Men värst vad hes du är fortfarande Elisabet!

Anonym sa...

Hej Hvilken nydelig sang -B-

Elisabet. sa...

Babsan: haha .. nu får du nog pluspoäng av honom ..-)

Ellis: ja, så småningom! Och hårstrån ska du få .. jag friserade honom lite idag.

Mian: ... och så fort jag varit ute och rört mig lite, då sätter eländet igång!

Bente på vift: ,-)
Han får väl sjunga för dig på vandrarhemmet!

Elisabet. sa...

eva: nä, det blev nåt fel så bilden blev oskarp, jag får börja om!

Ingela sa...

I dag var du verkligen raspig i rösten, inte bara djup och beslöjad. Men pv får beröm av mig också. Fast han lät inte som en tenor, mer åt barytonhållet.

Elisabet. sa...

Ingela: "det blir lite bättre framåt natten ...". Nu är jag inte fullt lika raspig.

"pv ...! ingela säger att du låter mera som en baryton!" säger jag.
Hojtar jag.

"Ja, det stämmer det ...", hojtar han tillbaka.

(Men i kören finns det ju bara tenor eller bas .., säger han .., och så försöker han förklara .., men han säger att han sjunger både bas och tenor i båda körerna .., "och då blir det väl nån slags baryton ...", fortsätter han. Ja, jag fattar ju inget av det där .., haha.)