måndag 4 maj 2009

Om Viggo, Anna och Annika.


Målning av Viggo Johansen. "Konstnärens hustru arrangerar blommor, 1884."
Målningen till höger: "Blinde-Christian i dörren till sitt hus."

När kommentatorsmadamen "virriga annie" i helgen kom på besök, då hade hon med sig ett rosa-vit-prickigt paket med ett innehåll som sannerligen gjorde hjärtat saligt!

Å, där .., bakom allt det prickiga, dolde sig en bok om Skagenmålarna!

Annika hade nämligen läst ett inlägg här på sidan där jag berättade om min kärlek för den danska konstnärinnan Anna Ancher, gift med den betydligt mer berömde Michael Ancher.

Men det har hela tiden varit Annas målningar som jag har fallit pladask för.

Dom två målningarna här under, är målade av just den kvinnan.


Och när jag tittar på den här gumman .., så tänker jag på min mamma.
Anna målade.


Många av Anna Anchers motiv kretsar kring fönster och det kan man kanske förstå .., det var förstås den ljusaste platsen i hemmet?

Boken som är stor och härlig .., tar upp även övriga skagenmålare.

Kröyer förstås .., bara såååå underbar .., och Viggo Johansen och en helt fantastisk Oscar Björk!

Gissa, hur många timmar med ligga-på-soffan-och-njuta-av-bilderna jag kommer att ha!!

Sicken glädje!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du missade väl inte utställningen om Anna som var på Arken utanför Köpenhamn förra året?? Det var en av de bästa utställningar jag har sett på länge!! // Catarina

Evas blogg sa...

Vilken jättefin present!

Anita sa...

Jag förstår att du tycker om Skagenmålarna! De är alla underbart vackra målningar i en underbar miljö. Jag älskar dessa motiv.

En kopia av Viggo Johansens målning av sin hustru och blommorna har jag inramad.

Bettankax sa...

Vilken lycka! Gumman är underbar.

Elisabet. sa...

Catarina: absolut att jag missade den ..-(

Eva, Smulan och Bettankax: jag tycker egentligen bäst om lite murriga tavlor .., så dom här faller mig perfekt i smaken.
Och hon som påminner om mamma ...., åååå!