lördag 9 maj 2009

Något för filmkrönikan, kanske ...?



Det finns en mig närstående person som har synpunkter på såväl dialogen (läs: monologen ...) som handlingen i den här eminenta filmen .., ja, personen ifråga menar att den är aningen torftig.

Enjängd, skulle han också kunna säga.

Ja, ja .., jag har minsann tittat på filmer av Ingmar Bergman där jag inte har förstått ett enda dugg efteråt och att ändra inriktning från Ica-kassörska till filmproducent är minsann inte gjort i en handvändning.

Men vänta ni ....

21 kommentarer:

Anonym sa...

Vill du ha tips på en RIKTIGT BRA film så kommer det här: Slumdog millionaire! Såg den i går kväll - super. Om man kan kalla den action är väl o ta i så pv kan väl pyssla med ngt annat när du kollar den? // Catarina

Bettankax sa...

Absolut en av de bästa ko-filmer jag sett! Kanske ska du reklamfilma för Skånemejerier? "En dag i Bregott fabriken".

Tankevågor sa...

Härlig film som maken och jag nu har suttit och tittat på här ute på ön! :-)

Vi började räkna alla "Kom nu då"....men gav upp sisådär vid femtioelva stycken! ;-)

Vi får kanske be matteläraren räkna i stället.

Den konstnärliga delen i filmen och det realistiska innehållet gör nog att den här har en chans i filmfestivalen i Cannes!! :-)

ab sa...

Olidlig spänning i 2 minuter och 23 sekunder - och så fick man veta vad de hette också!

Evas blogg sa...

Härligt idyllisk film. En riktig feelgood movie.

Elisabet. sa...

Haha ! Catarina ,jag skönjer en viss .., eller brist på viss uppskattning ..., den filmen du pratar om har jag sett. Den fick sex kanske av tio. Jag tycker bättre om den efter ett tag.
Tyckte bättre.

Londongirl: ja, jag hörde också att det blev många kom-då-småkosserna .., men kom ihåg att detta är en debutfilm, vad beträffar kossor!

Annika: bra! Här har vi en uppmärksam åskådare!

Bettankax: Ännu bättre! Kan inte lindalotta kontakta pr-avdelningen på Skånemejerier, annars går jag till Arla!

Eva: bra ..., du visar prov på gott omdöme!

Bettankax sa...

Jaså! Inte bara filmproducent? Affärskvinna också! Antar det kommer att kosta. Tänk "bäst mejeriprodukter" till det kommande pensionatet. Kanske kan du förhandla dig till bra rabatt.

qi sa...

Det här var det roligaste i filmväg jag sett på länge!

Fast det hade också varit roligt om någon av kossorna hade haft en kamera mellan hornen och filmat dig Elisabet samtidigt..? ;-)

Mildamakter sa...

Jag tyckte då alldeles bestämt att det här slår alla Bergmanfilmer med häst (ko??)längder, så det så! ;O)

ab sa...

Qi: Vilken bra idé!

mossfolk sa...

Hahaha, det här var utan tvekan en av de roligaste filmerna jag sett på länge!
Tycker mig ana att fru 886 inte var så värst imponerad över de där tre grässtråna bloggmadamen viftar med...

Elisabet. sa...

qi: du är härmed min vän för evigt ,-)

mildamakter: ja, du också!

ab:nej, jag vill bara ha med det som är vackert på bild! Inget är så fint som kossor!

Cecilia N sa...

Fantastisk film som sagt. Och rescensionerna!

Jag har svårt att hålla mig kvar på stolen av allt skratt.

Men dialekten pekar ju på att det blir Norrmejerier som tar hem kontraktet.

S o F sa...

Va, vad menar han? ;)

Det här är väl ett fullkomligt normalt språk och beteende när man möter kor - i alla fall låter jag precis likadan (fast med annan dialekt då förstås).
Men jag brukar ju förstås kolla mig omkring så ingen hör mig...

:) :)

Ha det gott!

Prettomorsan sa...

Massa fina kossor!

Annela sa...

Men den här filmen är ju allt annat än torftig. Dialogen är tydlig, även om den ena parten pratar väldigt tyst, ja nästan viskar.
Handlingen tycker jag symboliserar livet själv. Intrigen är: "Tänk först, handla sedan!"
Mycket bra och lovande debut.
Betyg: 5 kattassar

Elisabet. sa...

Cecilia N: ja, dig har jag alltid gillat och det blir nog Norrmejerier som tar hem filmen, det tror jag med ,-)

S o F, Annela och Madelene Nattfrost: om ni vill komma till Ystad på Filmfestival om något år, så är ni varmt välkomna. I den takt jag nu producerar alster, lär ni få ta ledigt i minst en vecka! Varmt välkomna!

Mian sa...

Underbar film :-)
Nervkittlande fram till sista sekunden. Hur skall det månne sluta?
Jag tänker absolut köpa den då den kommer på DVD!

maria i oslo sa...

Så befriande härlig!!

Christina sa...

Du är för härlig, rena ko-lockerskan! Man ser hur intresserade de är och tjusade av det vänliga tilltalet och dialekten :)

Anonym sa...

Vill bara berätta at jag var ko-driver.
PV