måndag 8 juni 2009

Sju kvar ...


Jo, absolut .., att jag har fixat i bildprogrammet med bilden!

Den åttonde arbetsdagen innan det är semester, är härmed avklarad.

En ren fröjd var det att komma till jobbet, när den rara Emelie hade förberett så bra.

Ingen stress.

Bara roligt att vara där!

Och i morgon ska jag lära upp semestervikarien "Anna 2" (vi har nu två Annor, samt tre Hannor ... och en Johanna ..), så där hur man räknar kassorna, bokför kuponger och signaturkvitton, hur man skriver in och rapporterar tidningar .., och så blir det väl hur och var man beställer bärkassar och fryspåsar och hur man gör i månadsskiftet med alla kuponger och presentkort och inte att förglömma .., allt detta med Svenska Spel.

Man ska hålla koll på lotterna .., när dom ska returneras och när det ska fyllas på och varje måndag ska alla aktiverade lotter inventeras (dvs, alla som är ute i kassorna) och ja, det är ganska mycket man ska lära sig.

Den senaste i upplärningsraden var Emelie.

Nu ska vi vara tre som kan samma sak, så skulle nån av oss vara sjuk, så ska det inte fallera falera.
(Här blir jag rättad av magister PV ...).

Och medan jag stod i kassan försökte jag få ordning på kassaschemat för veckan.

Fyra tvåtimmarspass och ett på tre timmar, ska täckas upp och det ska finnas minst tre kassörskor till varje pass, ja, från och med nästa vecka ska det vara fyra.

Så gott det går försöker man variera schemat.

Den som går hem klockan fem får passet tre till fem .., den som slutar tre, får sitta mellan ett och tre, så frigör man dem som har kvällskassorna.

Och i morgon är det tisdag och då kommer veckotidningarna.

Förra veckan hann jag få in dem allesammans innan vi öppnade, men då var det racerfart och lite beror (mycket beror det ...) på när leveransen kommer.

Det brukar bli tre eller fyra bananlådor fyllda med returer, ibland fler.

Tungt är det. Och oerhört stressigt.

Men det är bara sju dagar kvar att arbeta och på onsdag är jag fri och sakta men säkert närmar man sig den där ljufvliga ledigheten.

Nu ska jag gosa med Pelle, allt medan det är nyheter på finska från min klockradio.

Ja, det går väl det med.

8 kommentarer:

JULIEK sa...

Åååå har du semester snart. Skal du åka någon stans?

Elisabet. sa...

julie k: jo,vi ska ju köra bil norrut, hem till Västerbotten, bland annat .-)

Dragos sa...

Ja du börjar ju få till det här med bildbehandling. Fräna bilder blir det.

Ha det bra! Kram.

Cicki sa...

Har ni så långa kassapass? När jag jobbade (senast 2000) då satt vi inte längre än i entimmarspass. Det var verkligen skönt för kroppen att inte behöva sitta längre.

Jag förstår att nedräkningen har börjat. Varför får inte vi förtidspensionärer semester. Det är orättvist att det är så.....:-)

Elisabet. sa...

Dragos: fast jag skulle behöva gå en kurs hos dig och lära mig att lägga in text och sånt på filmerna, om du nu kan det .... Faktiskt.

Cicki: men två timmar tycker jag är INGENTING, jag sitter gärna tre i sträck ,-)

missis p sa...

ja på mitt gamla jobb satt vi mellan 8- 2 eller hur man nu jobbade. Ibland blev vissa dagar 8-8 i kassan........Tycker det e en baggis detta med 2 tim pass.... Jag sitter gärna hela dagarna. Tycker det är kul och är vad jag har varit van vid i alla dessa 11 år eller vad det blev där ovan backen.
Vi ses imorgon min kära kollega.
kram kram

Elisabet. sa...

missis p: men tolv timmar .., där går gränsen ..-)

På lördagarna sitter jag från nio till halv tolv och från tolv till halv två, det är inga som helst problem.

När jag började på B & W en gång på stenåldern, då hade vi hela dagar i kassan, minus rast.

Det gick det med.

Jag ä l s k a d e jobbet och hade kunnat jobba gratis på nätterna, så roligt tyckte jag att det var!

jenny. sa...

jag saknar iinte stressen när alla veckotidningar skulle upp. ibland tog det en hel evighet.. ha en skön semester, bettan. njut riktigt ordenligt. kram!