tisdag 24 november 2009

Kväller ....

Efter dagens äventyr ..., det vill säga, åktur till Haverdal, åktur från Haverdal till Getinge och besöket hos distriktssköterskan och därefter det spännande besöket på Konsum och så till Pensionatet igen .., kan jag lova att den s.k. "fjädern", den seglade sin väg.

I flera timmar har bloggmadamen legat däckad på soffan Ektorp.

Man kan också säga ..., utslagen.

Mellan varven sprätter hon lite med högerbenet och försöker utföra nån slags träning.

Mellan varven, alltså.

Det har också hänt att hon har lämnat soffan för en kort promenad till kylskåpet.

Där, i en liten plastpåse, har det nämligen sedan i söndags gömt sig två tårtbitar från kalaset i Ljungby.

Ja, det var då som Pelles nya matte fyllde 82 år.

Så har bloggmadamen stått där och tittat lite på plastpåsen .., tvekat lite .., tittat igen .., men så plötsligt (halleluja!) ..., kom hon ju ihåg att herr Ortopedläkaren uppmanade de nyopererade patienterna att äta proteinrik mat, så här i läkningstider.

Och därom är madamen helt förvissad, att tårtbitar .., ja, just tårtbitar .., är en outsinlig källa för protein.

Så nu är det tomt i plastpåsen.

8 kommentarer:

Turtlan sa...

Självklart är det proteinrikt!

Tårtprotein är ett mycket viktigt protein för läkning av just högerknän!

Så det så :-))

Ellis sa...

Haha! Jag fnissar gott.
Jag tror du skulle hitta "protein" i precis vad du än var sugen på, jag. ;-)

Kram från vintervärlden :-)

Evas blogg sa...

Tårta är alldeles speciellt bra för läkningen!

S o F sa...

Underbart! ...och jag som trodde att protein fanns i kött och fisk...

Att det fanns nåt som hette tårtprotein (som Turtlegirl skrev) det hade jag ingen aaaaaning om. :)

Men det låter väldigt väldigt gott!

Varma hälsningar!

bettankax sa...

Tårtprotein är en urgammal väl beprövad metod som påskyndar läkning. Till frukost kan man gärna byta ut fil, yoghurt eller gröt och starta dagen med tårta.

Rexxie sa...

Dessutom är det väl bra om grädden (som jag gissar är lite insprängd bland proteinerna) kan smörja den nya knäleden lite....

Mian sa...

Jajamän, tårta är det det optimala för läkning av opererade knän.
Milanokakor, då i större antal, kan i nödfall ersätta.

Elisabet. sa...

Till er alla: bättre kommentatorer än ni, det finns i alla fall inte!

Jag ska meddela Rapports nyhetsredaktion om alla dessa, för mänskligheten så härliga, rön .-)