tisdag 24 november 2009

Morgon på pensionatet ...




Ljust rosa-blå himmel mot havet till!

Ååå, man tror inte att det är sant!

Och idag vankas distriktssköterskebesök i lilla samhället Getinge, inte så långt från pensionatet.

Antingen blir det skjuts med pv:s underbara moster - Sonja -, eller med herr värden själv.
(Precis nu kommer ett sms .., det blir Sonja som hämtar och jag börjar nästan att gråta så glad blir jag! Sonja är f.d. sjuksköterska och en de vänligaste människor jag har mött.)

Nästa gång (sjukgymnastik ...) ska jag dock anlita Resam, nån slags färdtjänst.

Om man i vanliga fall tillbringar sina dagar bakom kassan på Ica och träffar hundtraals människor och det blir mycket småprat och gott om skratt .., ja, då blir detta att sitta ute på landet, utan tillgång till vanlig telefon (det s.k. "optimala" telefonbolaget har ännu inte åtgärdat felet ...) eller bil (och bil får man inte köra på flera veckor ...!) och utan mobiltäckning (annat än till sms) .., ja, då blir det kanske så att det känns lite ensamt.

Och såväl ikväll som i morgonkväll har pensionatsvärden körövning och kommer inte hem förrän vid halv tio.

Det blir en hel del tv-tittande .., det blir bokläsning och P1 och kryckpromenader runt, runt .., från vardagsrummet till lilla hallen, till köket, till matrummet och så om igen.

Och igen.

Och igen.

Och jag ska ta kikaren och sätta mig i soffan Ektorp och spana ner mot slänten till.

Kanske upptäcker jag herr eller fru Gröngöling?

Eller lilla Rödhaken ...?

Å, så jag längtar tills jag kan ta kryckorna och ge mig av ner mot havet till, men dit har jag ännu inte kommit.

Men den dagen kommer.

Den kommer ...!

10 kommentarer:

Ellis sa...

Kanske inte alldeles olikt livet i ett torp i Småländska skogen..? ;-)
Förlåt, men jag ler lite när jag läser det där om mobil och bredband och sånt.. ;-)

Massor med kramar till dig från en snöööööigt Adak! (Jag far hem till Arvidsjaur på fm.)

Elisabet. sa...

ellis: nej, precis .., men värre ändå .., för här kommer jag mig ingenstans just nu .-)

Och kan inte ringa.

Att datorn fungerar är en gudagåva!

Linda sa...

Jag hann tänka tanken angående datorn... Så länge den funkar kan du förströ dig lite. Men usch vad lång tiden är ibland.
Här lyser i alla fall solen idag, det är ganska härligt, en tisdag i november.

Elisabet. sa...

Lindalotta: apropå ellis tankar .., jo, men telefon finns ju på landet och att ordna med datorkontakt borde också gå.., allt brukar gå.
Men när man inte tar sig från punkt ett till två och inte kan ringa .., då känner man sig lätt lite .., isolerad.

Hastigheten på pv:s dator är helt okej, frånsett när man ska lägga in filmer, men det går ju att fixa.

Evas blogg sa...

Förstår att det kan bli lite segt. Du som är van att ha folk omkring dig hela dagarna. Men snart så....vill bara kolla om du fick mitt mail igår. Eller om du har en annan adress nu.

Elisabet. sa...

eva: skicka det till bisse151@gmail.com

Den andra hör ju till comhem-adressen och jag NÅR den, men det är lite bökigare .-)

Anonym sa...

God middag E!
Hoppas du mår ändå bra i din hoppe-di-hopp-tillvaro!
Skåneland är nu avklarad(Hbg)för denna gången så nästa gång blir det
Ystad med omnejd (sommaren 2010)!
tänk det lilla förnöjer att titta på och att bli glad av. Jag kollade in mina orkideer nyss, de som är på lite "sidan av" fasiken jag har knopp på 4st utav 6 st här i fönstret. Såå glad man kan bli!!

Kramar
Mimmi/M-a

Elisabet. sa...

Mimmi i Motala: och jag gläds med dig och dina blomknoppar .-)

Ystad är ju paradiset på jorden .., eller det här hela Österlen, nästan, så det blir nog hur bra som helst!

S o F sa...

Förstår - annorlunda blir det.

Varma hälsningar!

cruella sa...

P1 och böcker räcker långt! Desto roligare sen:-)