söndag 29 augusti 2010

Emil, 11 år.



På lördagkväll sitter jag i soffan och borstar först Emmas långa, tjocka hår i säkert trettio minuter och jag draaaar det hårdaste jag kan, för det är det bästa hon vet (och jag vet ...) och sen blir det Emils tur .., men då ryggmassage.

Emils rygg är varm och alldeles len.

Åååå, sicken lycka för en mormor.

Här sitter Emil och väntar på att bli skjutsad till fotbollsmatchen på lördagförmiddag.



På en bänk i hallen ligger en skrivbok från förra terminen.

En bok där det ska recenseras böcker.

Förr gav jag alltid Emil och Emma böcker i födelsedagspresent eller julklapp, men till slut sade Emil ifrån.

"Nej mormor, inga mer böcker!!"

Då förstår man ju.



Vad fjärdeklassaren Emil gillade i boken om Ivanhoe, det var att det var krig.

Och varför det då?

Jo, det var "mer krig och mindre snack" i handlingen.



Och i en annan bok, där ogillade han att det var så mycket snack ....

I en tredje hade några klasskamrater diskuterat samma bok och det var många nej på Emils svar.



Det undgår inte frökens ögon och hon som är mormor känner hur varmt det blir i hjärtat.

Inga kommentarer: