onsdag 1 september 2010

Falkenberg tur och retur ...



Några minuter i tio står jag utanför Systembolaget i Falkenberg.

Jag är inte ensam .., där står även några luggslitna herrar och alldeles intill, vid Arbetsförmedlingens entré, väntar ett tiotal damer och nästan alla är yngre än jag själv och alla håller dom ett orangefärgat häfte i sin hand.

Det slår mig att jag nu tillhör just den gruppen: vi som är ARBETSLÖSA.

Fast jag har ju sagt upp mig själv, tänker jag, som till tröst.

Och systembolagets dörr öppnas och jag tar sikte på en av de anställda; en ung man som plockar bland flaskorna och mannen hjälper mig att välja ett rött vin till kvällens lammstek.

Alldeles omåttligt trevlig och service-minded är han!

När jag ändå är i närheten, tittar jag in på Arbetsförmedlingen

Många av kvinnorna är nu försvunna .., jag ser dem sitta i små glasväggsförsedda bås och samtala med någon handläggare och jag anmäler mig hos en man som heter Jacques och har glada ögon och ber om min legitimation .., och så får jag slå mig ner och vänta på min tur och där kommer en man som är irriterad för att där inte finns någon display i taket, ja, det är så himla omodernt med kölappar på det här viset och någon som ska ropa upp numret, säger han och Jacques försöker förklara, men mannen bryr sig inte.

När han slår sig ner i fåtöljen intill, ser jag att den irriterade mannen bär en jacka av märket Gant.

Så småningom hamnar även jag hos en handläggare, i just ett sånt där litet bås, och jag förklarar hur min situation ser ut och mannen nickar och hummar och noterar och skriver och hela tiden skäms jag över den lila systembolagspåsen .., ååå, jag känner mig ..., inte som mig själv.., och jag undrar vad mannen ska tänka?

"Ja, det är till lammsteken ikväll ..", säger jag och avskyr mig själv som förklarar.

Mannen ler lite.

"Ja .., ja .., till lammsteken .., sure ..?" ser han ut att tänka.

Eller t r o r jag att han tänker.

Efteråt kör jag till tre olika butiker, utan att hitta det jag söker: nämligen schalottenlök.

Det blir till sist Ica, på Skrea Strand (då har jag lyckats köra fel och återigen hamna i Falkenberg) och där utanför står fiskbilen och av en pratglad försäljerska köper jag fyra hela sillar till pElle och sigge nilsson och sen kör jag hemåt.

Det är dom som är på bilden.

Sillarna, alltså.

Och nu sitter två kattherrar och stirrar mot spisen.

Just så.

10 kommentarer:

S o F sa...

Noterat turordningen:
FÖRST Arbetsförmedlingen sedan Systembolaget. ;)

Lycka till med kalaset!

Elisabet. sa...

S o F: nä, precis tvärtom.

Jag gick först in på Systemet och kom sen på att jag ju ..."ändå kunde tvärtitta in på AF ...", jag skulle ha vänt på steken ,-)

L8 sa...

hmmm har inte vågat mig till AF ännu tror att jag ska lobba fram ett nytt jobb ändå-hej vad dåligt det går...och bolaget mja när vårt italienska importvin i garderoben sinar så.
Men om andan faller på så vet jag att jag ska Af först mao.

anna of sweden sa...

Vi är duktiga på att tro vad andra tänker om oss, vi människor. Han tänkte säkert att "Här kommer en madame med klass som ska hem och äta lammstek en vanlig onsdagskväll."

Det ska bli spännande att höra vilken arbetsplats som så småningom kommer att bli den lyckliga!

Kram!

baratradgard sa...

Skuldtyngt att traska runt med Systemet-påse...

Jag var inne på betjänings-systembolag för några år sen en tidig förmiddag och köpte en 37a vodka till min far när jag var på väg dit. Då frågar expediten om jag skulle ta den i handväskan! Mycket förnärmat bad jag om en påse...

Förmodligen hade det känts ännu mer skuldtyngt med en flaska i HANDVÄSKAN!

Lycka till med jobbsöket! /Lena

Inkan© sa...

"Rapport från verkligheten" skulle man kunna sätta som rubrik... kul att du var på systemet först -innan du gick in på Af. Strongt!
Det handlar om att kliva över sina egna fördomar och sedan stampa på andras.
Vi lever bara en enda gång på denna jord. Så lev väl! Födelsedag eller inte.
GRATTIS till din medvandrare!

Monica sa...

Lite kul alltihopa, synd du inte hade hela kryddpåsen med timjan och alla andra örter med dig, kunde han fått lukta:-). Vad lätt det är att tro och inbilla sig en massa, från båda håll säkert. Få oss att känna lite skuld, hemskt egentligen. En annan sak, har du i ditt CV bloggen? Den tycker jag du ska sticka under näsan nästa gång på mannen:-). Den visar din kreativitet, hur du behandlar språket, datorn foton m m.

Elisabet. sa...

Till er alla: men ni förstår, jag skämdes verkligen där jag kom dragandes med en klirrande systempåse och jag liksom kände stämpeln ARBETSLÖS och nog går hon och köper vin det första hon gör nog ,-)

Så var det.

Och baratradgard, jag vet, jag inser att det är så dumt så det är inte sant, men jag kände det så ,-)

Och jag var inte finklädd eller nånting, skulle ju bara in och handla det där vinet ...

Rexxie sa...

Jag kan trösta dig med att jag hade känt exakt likadant!

Elisabet. sa...

Darling Rexxie: tack ,-)