torsdag 2 september 2010

Båt-debut ...


"Ja, jag är lite halv ........ skraj."

Jag är en himla räddlivad människa.

Så är det.

Under en stor del av min uppväxt följde jag min pappa ut under tidiga höstmorgnar, för att ta upp nät.

Vi bodde alldeles vid sjön och hade båten där nere .., det tog inte ens tio sekunder att gå dit.

Det är inte en sjö av Ladogas storlek vi pratar om, men ändå, ingen liten pjutt heller, men aldrig någonsin var jag rädd.

Ikväll lossar pv båten från kajen och så ror jag ut (jag vill själv) och helt lugnt är det .., tills vi kommer ut genom gattet och på öppet hav och då blir jag jätteskraj .., det gungar friskt och jag hinner tänka hur det KAN bli när vi ska ta upp näten .., och tänk om man blir sjösjuk och börjar kräkas!

Det är vad jag tänker på.



Och så här såg det ut när pv tog över och rodde hemåt, så där så jag kunde filma.

9 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Åh det var en vacker dialekt!

Turtlan sa...

Ja det är skillnad på en stilla sjö/ hav och en med vågor!!! Jag är inte heller förtjust i större vågor.

Tur inte M såg filmen för han är stenhård på flytväst!
Vi har nästan aldrig använt flytväst i båten på stugan för det behövs väl inte i en liten insjö.
Men nu har det blivit ändring på det för M släpar med våra flytvästar dit istället för de modell Ä till flytvästar som finns där sen.

Men så härligt det ser ut men en kvällstur i båten. hur långt är det från er till hamnen?

Kväller :-))

Turtlan sa...

....nu såg jag en film till.
Jo det såg allt gungigt ut trots att havet verkar lugnt.

En "Klubben för oss något lätt att bli sjösjuka" kanske vore något?

Elisabet. sa...

Anna J: ja, men själv man blir spysjuk av att höra sin egen röst ...
Usch!

Turtlegirl: men han har minsann flytvästar också som ska användas, nu blev det bara en improviserad provtur och kanske bara 100 meter ute på öppet hav. (Men hemskt nog).

Elisabet. sa...

Turtlegirl: det tar kanske 2 minuter med bil?

Monica sa...

Förstår nu att du tänker först på kolhydrater och proteiner med en karl som cyklar milavis och sen är ute och ror på kvällen;-) ser skönt ut även om det gungar och visst har ni väl flytvästar nästa gång så vi inte behöver vara så oroliga?

Elisabet. sa...

Monica: absolut .-))

Bloggblad sa...

Vi tar på flytväst som en reflexrörelse, har alltid gjort.

Förra båten, för 25 år sen, var i den storleksklassen och jag var livrädd så fort vi inte åkte på Storån... minsta svallvåg blev enorm ju. Den vi har nu känns mkt säkrare, även om den är för stor att ro om det blir motorhaveri.

Vacker kväll hade ni! Men ... Oskarshamn?

Elisabet. sa...

Bloggblad: ja, helt ärligt, jag hade inte trott att det skulle kännas så hemskt ute på öppet hav .., jag blev rädd. Och stackars pv tänker väl att nu är det kört .., nu vågar jag aldrig följa honom längre ut till havs .-))

Hamnen heter så. Men det är kanske mera Oskars Hamn? Kan jag tänka mig.