torsdag 2 september 2010

Med posten ...



.... kommer valsedlar i parti och minut.

Mest parti.

Nästan alla är bedrövligt tråkiga och allra tråkigast är den längst uppe till höger.

Miljöpartiets "Modernisera Sverige" ..., blir för mig bara ett frågetecken.

Sverigedemokraterna efterlyser lag och ordning och "vill återupprätta den samhälleliga gemenskapen med familjen i centrum och låta Sverige förbli Sverige."

Jaså.



Av dessa tre avsändare, är Kristdemokraternas det absolut snyggaste.

Lite annorlunda.

Jag tycker om typsnittet som dom skriver med också.

Alla, utom SD, varvar kvinnor och män på sina valsedlar, och alla, utom SD, berättar hur gamla eller unga respektive kandidat är.

På Miljöpartiets valsedel till kommunfullmäktige ser man att många av deras kandidater är högutbildade.

Där finns yrken som statsvetare, ögonläkare, barnläkare, socialsekreterare, författare och socionomer och tro det eller ej, även en bloggare i Varberg, ja, han titulerar sig så.

På SD:s (mest män på deras listor) finns yrken som ..., lantbrukare, lagerarbetare, postiljon, vapensmed, snickare, linsågare, brandman, miljövårdare och en undersköterska, nämligen Erik från Varberg.

Hos Kristdemokraterna skymtar jag ett par präster, en hushållslärare, en universitetslektor från Kullavik, en konstnär från Falkenberg, där en skolskjutsplanerare .., och som nummer 15 en biomedicinsk analytiker och så förstås, pensionären Jonas från Kungsbacka.

Igår såg jag på någon valsedel en herre som titulerade sig "levnadskonstnär".



Centerpartiets kuvert pryds av en samling leende människor som står tillsammans ute i det gröna.

En finurlig sak har dom, nämligen det som syns på bilden här ovanför.

Sånt tycker jag om.

Hos Centern är det förstås gott om lantbrukare och där finns även en skogstekniker, en lärare och en rektor, en polisman från Okome och så ombudsmannen Ann-Margret från Falkenberg.

Som nummer 1 på listan hittar man Stiegert, 47 år, det är han som är rektor.

Annars hade han ju kunnat starta ett dansband. "Stiegerts med z ...".



Betydligt trevligare post är ett vykort med motiv av dörrar från Irland!

Tack Harriet!

6 kommentarer:

Turtlan sa...

Eftersom jag också är hemma i dag och fortsätter mitt snörvlande så har jag också läst posten.. menar reklamen mer noga.

Samma slutsatser här om det där med yrken och olika partier.

Medelåldern tycks också vara lägst hos SD, dvs där fanns det flest antal under 30 år.
Hmmmm...


Hi hi... "i parti och minut".
Är det där uttrycket kommer ifrån ;-))

Fortsatt fin dag från mig.

Elisabet. sa...

Turtlegirl: då har dom alltså satt ut ålder på valsedlarna hos er? SD, alltså. Det har dom inte här.

Intressant med namnen också. Där är Ronny, Conny, Sara-Lena, Oleg, Ewa, Richard de Garay Vazquez, Hans, Stefan, Tore, Jörgen och Dag.

Nja, inte så värst ungdomliga namn.

Kesu sa...

Kul och intressant att läsa dina reflektioner över partipropagandan. (Gillade det där med i PARTI och minut - fniss!)

Irländska dörrar. Jag säger bara aaaahhhhh!


I kväll var jag på valutbildning för opolitiska rösträknare (som jag alltså jobbar som på valdagen). I år MÅSTE följande partiers valsedlar finnas i anslutning till lokalen: M, FP, C, KD, S, MP, V - och SD. Övriga partier får själva se till att lägga fram sina valsedlar. Men va fasen! Hur kom SD dit? Kan någon svara mig på det???

Steel City Anna sa...

Åh, jag tycker också att det är jätteroligt att kolla folks yrken på valsedlarna. Kommunistiska förbundet har en köttpaketerare, en reparatör och en livsmedelsarbetare på sin valsedel till riksdagen :)

Moster Mjölgumpa sa...

Då har du missat Skånepartiets kuvert i år. Där görs nästan ett övertramp tycker jag. Mona Sahlin i slöja och hon kallas fru Toblerone...

Elisabet. sa...

Kesu, Anna J och Moster Mjölgumpa (nu håller vårt garage på likna din mans, för övrigt .-): ja, jag tycker det är superkul att titta vilka yrken dom olika kandidaterna har. På ett sätt säger det ju också en del om kandidaterna.