måndag 13 september 2010

Bildbevis ...



... till inlägget här under.

16 kommentarer:

Tankevågor sa...

Vilken stämningsfull känsla det blev med det där ljuset. Hög mysfaktor! :-)

Elisabet. sa...

Londongirl: ja, egentligen tycker jag mer om sån här belysning än vanliga fönsterlampor.

Evas blogg sa...

Så mysigt. Nu tror jag att det blir framtagning av ljusslingan från Island.

Steel City Anna sa...

God Jul! :)

-B- sa...

Så der,nå har du 2 slingor.Men hva sier den miljøbevisste nå da ??? Finns det slingor som laddas med solceller ??? ;-))))))))))))))

Kraaaaaaaaaam

Vonkis sa...

Sehr mysiges!

Monica sa...

Nu har Elisabet börjat julpynta tänkte jag och det var ju så:-) ljusslingor letade jag efter förra veckan men fann inga, (flera av de gamla är sönder och har inte utbytbara lampor) ute för tidigt men nu vet jag var de finns, ja det är jättefint med dem, blir lite mjukare ljus.

Elisabet. sa...

Bente: nej, jag har bara en ..,för den jag fick av dig avled lugnt och fridfullt i vintras - buuuu -, det var därför jag absolut ville ha en ny. Men din (som blev min) var mycket bättre, inte så lång, den här är stor och ganska otymplig.
Jag ville ha en sån nätt en, som du gav mig.

Vonkis, Monica, Eva, och Anna J: ja, vi kan klämma i med Glad Påsk också!

Evas blogg sa...

Nej å nej men: Mysig höst!

-B- sa...

Årets julegaveønske motatt :-)

Anonym sa...

Jag har ljuslinga året om uppe på mina Billyhyllor,så stämmningsfullt så/Babsan

Elisabet. sa...

Eva, Bente och Babsan: när min mamma var på gruppboendet, hade hon, mitt i sommaren, tagit fram sin elektriska ljusstake, adventsstaken, alltså.

"Men Ann-Gerd! Inte kan du väl ha den framme nu ...?" hade personalen sagt.

Då hade mamma tittat på dem så häpet och frågat ..."jaså, finns den en sån lag ...?"

Vi gapskrattade när vi fick höra det här .., för det var mamma i ett nötskal. Inte behövde hon vara drabbad av Alzh. för att ta fram julstaken.

Och jag tänkte i förrgår ..., ja, vaddå, det är ju bara små, små lampor i en slinga .. det går hur bra som helst!

,-)

cruella sa...

Precis! Och efter jul hänger mina vita stjärnslingor kvar heeeela långa vintermörkret!

Elisabet. sa...

cruella: i Ystad knackade det en gång på mitt fönster .., det var en man i 40-årsåldern, kund i lilla kvartersbutiken där jag arbetade, som tyckte att nu fick det vara nog, nu skulle jag väl ändå ta ner slingan .., vi var ju inne i februari månad ..-)

Lisette sa...

Jättesnyggt! Mycket mjukare och mildare sken än s.k.fönsterlampa. Själv har jag gjort en jättefin- tycker jag själv- "lampa" till en hylla i vardagsrummet. I en vacker gammal kristallskål har jag lagt en hopslingrad slinga tillsammans med vackra glaspärlor.
Din mammas kommentar till adventsljusstaken. UNDERBAR!!!! Å, vad du måste sakna henne men samtidigt också minnas henne ofta inne i ditt huvud.

Elisabet. sa...

Lisette: ja, jag tänker ofta på mamma och just såna här saker .. kan jag bli så varm i hjärtat av. Ja, hennes så kloka kommentar.

Mamma gick alltid sin egen väg.
Första julen som änka, - pappa begravdes lagom till lucia -, hade hon en liten tall inne, i stället för en gran.
"Ja, vad då ..? MÅSTE man ha just en gran ..?"
Och när hon kom hem från Bolivia och var aningen dement, bjöd hon oss på julmiddag. Det var julskinka med chips, olw´s potatischips. vi bara gapade.
"Å, det åt vi ofta i Bolivia, det är ju bara en tunnare variant av potatis!" sa hon och looog.

Det gick det med.

Och din variant av lampa, ja, vilken fiffig idé! Jag tycker ofta att jag inte hittar lampor som jag vill ha dem, dom är så stela och höga numera.

Men det du beskriver låter ju helt perfekt.