lördag 18 september 2010

Kväller ...


En annan slags fisk, nämligen den som simmade i Turkiet.
Då, i ett annat liv.

Stekt fisk till middag och jag, som inte sovit mer än tre timmar natten mot idag, är förbi av trötthet.

Iklädd anorak och en filt över mig (och ändå är det som arktisk kyla i märg och ben!) ligger jag på soffan Ektorp och tittar förstrött på Kunskapskanalen, ett program om Alhambra, allt medan pv telefonsurrar i evigheters evighet, amen.

Det rister i huset av blåsten.

Mellan varven tittar jag in i lilla gästrummet och känner ett il av glädje över att det blev så bra och över återkomsten av alla mina böcker och bilder.

Det är som om jag - först idag - verkligen har flyttat in.

Från radion hörs nyheter.

I Afghanistan har människor skjutits till döds.., det är Sifo hit och procent dit .., och pv, som har lagt på luren, letar reglar - han knackar på väggen i gästrummet och letar bra fästplats för den fjärde hyllan, ja, tänk, så olika är våra liv, att allt medan vi letar reglar och tittar på Kunskapskanalen, har andra människor - just idag - förlorat livet .., och hos Anna i Sheffield läser jag om påvens välsignelse och att den gör henne varm i hjärtat.

Hullerombullerlivet.

Just så.

6 kommentarer:

Mian sa...

Har ni sånt busväder!
Vi har haft en skön eftermiddag, ingen tropisk värme, men ändå behagligt.
5 liter kantareller hittade vi idag, det puttrar en laddning i stekpannan just nu.
Jan tittar på fotboll på TV och väntar på att bli serverad en smarrig svampmacka. Så är det hos oss denna lördagskväll.

Elisabet. sa...

Mian: det blåser nåt hemskt, 15 - 17 meter/ sekund, tror pv.

Och mellan varven regn.
Ibland lite sol.

Nu är det herrn i huset som är trött.

Och lyckliga Jan .., jag säger bara det .-)

Steel City Anna sa...

Nu är jag ännu varmare i hjärtat för nu direktsänds mässan från Hyde Park med 80 000 människor. När påven predikade hördes hurrarop. När han ledde bönen var det alldeles tyst. Just nu sjunger en pojke solo. Det hela är fascinerande på alla sätt och vis.

Valet, det har jag helt glömt bort för tillfället :)

Elisabet. sa...

Anna J: jag har sagt det förut och säger det igen ..., så härlig du är!

Tankevågor sa...

Inte undra på att du är trött som sov så dåligt i natt. Men varför fryser du? Har ni dålig fart på värmepannan?

Elisabet. sa...

Londongirl: det var nog för att jag var så förskräckligt trött. Efter den goda maten blev jag varm.

Och ännu tröttare ,-)