måndag 13 september 2010

På väg till Blekinge ...



... stannar vi till i ett litet samhälle.

Och medan pv går för att handla, upptäcker jag två lejon.

På en liten platta står att läsa att herrskapet som donerade skulpturen, eller pengarna till den, ville att den skulle påminna om samhällets/människornas styrka och kraftfullhet.

Jaså, på det viset?



Alldeles intill skulpturen, ligger Coop-butiken.



Aldrig någonsin har jag sett en sån butiksvägg!

Konstnärens namn är för mig helt okänd, men färgerna påminner - åtminstone mig - om Sven Ljungberg.
(När jag nu har letat på nätet, så ser jag att det inte alls är herr Ljungberg som stått för den här utsmyckningen. En sång med ortens namn finns också.)

Någon som vet var vi befinner oss?

13 kommentarer:

Rexxie sa...

Näpp, nu får du skvallra! (jag fick för mig att det var Värnamo, men be mig inte förklara varför...)

Elisabet. sa...

Rexxie: fel-fel-fel .-))))

Och några fler måste ju få gissa!

Det var ett annorlunda centrum .., helt olikt vad jag sett tidigare.

Rexxie sa...

Elaka dig! Nu skall jag stryka "darling"-delen :-)

Elisabet. sa...

Rexxie: haha .. ,men du är ju så duktig på att gräva fram fakta .., kom igen nu!

Inte vara putt ..., försök, så ska du se att det går bra .-)

Rexxie sa...

Det går nog över :-)

Problemet är att det är lite för fakta-löst för att det skall gå att leta rätt på. Ett namn på t.ex familjen som beställt statyn, eller initialerna på konstnären hade hjälpt...

Elisabet. sa...

Rexxie: okej, jag trodde kanske att någon smålänning skulle ...?

Det har skjutits friskt i det här samhället.

Elisabet. sa...

Rexxie: pv har läxat upp mig i ett annat inlägg och säger att det inte är Småland det handlar om, utan SKÅNE, en ort i Skåne .-)

Anonym sa...

Max Lundgren har skrivit härliga böcker om ortens fotbollslag, fast huvudpersonerna spelade faktiskt i grannbyns lag.
PV

Evas blogg sa...

Men åh vilken härlig butiksvägg!!!

Elisabet. sa...

Eva: ja,jättefin!

Rexxie: nej,det här var tydligen svårt .-) Svaret är ÖRKELLJUNGA.

(Örkelljungas skyttepaviljong ...)

Rexxie sa...

Men den lilla hålan med 690 invånare och koordinaterna 56° 18′ 25″ N, 13° 23′ 20″ E kan väl inte ha både Jonny's livs (som tidigare var en ICA-butik) och en Coop-butik?

Nu blir jag riktigt förvirrad!

Rexxie sa...

Jaha, såg just att jag fått svaret under tiden när jag svarade och Googlade som en galning på statyer i Åsljunga som ju lär vara förebilden för Åshöjden....

Anonym sa...

Rexxie. Visst var det väl så att ärkerivalerna för Åshöjdens BK var just Örkelhöjden.
Men det är förstås länge sedan jag läste boken, fast då som följetong i Aftonbladet.

PV