måndag 20 september 2010

I ett blått album ...



... möter jag blicken hos människor som en gång tillhörde min mammas vardag.

"Bergmännen på besök", står skrivet under bilden.

Bergmännen är alltså mammas styvfars släkt.

Men på bilden finns även mamma och hennes storasyster.

Mamma tittar fram lite förläget, ja, hon står vid den vita stolpen till vänster och moster Margit alldeles intill henne.



Och här är min morfar som jag aldrig fick träffa.

Erhard Westerlund, som dör som 3-barnspappa vid 30 års ålder.

Då är yngsta barnet, den blinde Ivan, närapå nyfödd.

Mamma är fyra år, moster Margit sex eller sju.

Och mormor blir änka och ska, så småningom , gifta om sig och få ytterligare tre barn.

En annan tid är det.

Ett annat liv.

2 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

är inte din Anders lik din morfar??

Elisabet. sa...

Härs och Tvärs: ja, det tycker jag också .., jag satt länge och tittade på bilden igår och blev varm i hjärtat ,-)

Jag hade för ett par år sedan en annan bild, men morfar och alla hans syskon .. och då var det en BROR till min morfar .., ååå, han och Anders hade exakt samma sätt att stå på ... och ja, hela alltet.

Så kom min störstasyster på besök och hon böjde sig fram och tittade på bilden som jag hade skrivit ut och så sa hon ..."men oj, vad Anders är lik den här mannen ..".

Jag önskar att mamma hade fått höra dom orden .-)