tisdag 21 september 2010

Och så ...


Sista biten hem plockar jag allt vad jag hittar av blommor och bär.
Längst till höger jättebalsaminen som skjuter iväg sina frön likt projektiler.
Dom blå bären är inte blåbär, men kanske slånbär?
Och ännu blommar triften, men den tappade jag längs vägen.


... lämnar jag hus och hem och tar en promenad ner till havet.

pElle lullar på efteråt .., tio meter bakom .,. alltid bakom.

Stannar jag, stannar pElle.

Nästan nere vid parkeringen, där badgäster sommartid ställer sina bilar, får han nog - ja, det blir rent för äventyrligt - och så vänder han hemåt igen.

Sakta, sakta ser jag honom spatsera längs vägen.

Svansen upprätt!

Det blåser friska vindar vid stranden, men är ändå uthärdligt, närapå skönt.

Sanden är fuktig.

Vid vattenbrynet springflyger ett sällskap sädesärlor.


Nypon.

Nästan hemma, dyker pElle upp igen.

Han har tagit siesta vid ett av elskåpen och sträääcker på sig när jag kommer.

"Hej du!" säger jag glatt och han stryyyker sig kring mattes ben och tycks så glad och nöjd.

Nu har han bråttom hem och nästan skuttar uppför lilla backen.

9 kommentarer:

Cecilia N sa...

Vår stallkatt som liknar pElle tyckte det var väldigt fint att bli omkringburen häromdagen när jag skulle kolla staketet och hästarna.
Men den unge randige kanaljen som liknar Sigge (fast har mer vitt) han ville skutta bredvid. Rätt vad det var dånade han förbi.

Och jag som bara har dessa katter (och den randiges lika randiga syster) (nåja, 1/400-del eller nåt) tycker det är så roligt att få vara med dem.

Elisabet. sa...

Och så har jag skrivit ett långt svar och så kan Blogger "inte fullborda min begäran". Det var ingen begäran heller, det var en önskan .-)

Rexxie sa...

Växte de blåa bären på en taggig buske? I så fall kan det vara slånbär. Du kan väl provsmaka ett? Om ansiktet drar ihop sig för att det är så surt är det säkert slånbär...

:-)

Elisabet. sa...

Rexxie: det ÄR slånbär .. jag googlade och såg direkt att jo, det är precis det jag trodde ,-)

Evas blogg sa...

Har du tagit några bilder på det gula huset? :)

Elisabet. sa...

Eva: dom kommer i morgon ..-)

Linda sa...

Jag saknar en katt.
Min katt...

Ulrika sa...

Å vad jag gillar dina katthistorier. :)

Anita sa...

Åh, pElle.. Jag gillar honom!

Och blommorna med..