tisdag 23 november 2010

Halmstad tur och retur ...



Och så, vid halv tolv, tar jag bussen in till stan.

Promenerar i snö--regn-glopp och får vänta i tretton minuter innan bussen kommer.

Det känns som det dubbla.


Köper ett mini-kort för 290 kr, vilket berättigar till 24 resor.

Perfekt!

En äldre kvinna slår sig ner snett framför mig.

Hon är liten och späd och tar genast av sig kappa, lång stickekofta med skärp, mössa, vantar och tjocksockar .., och allt utom koftan och kappan, läggs på ett finurligt sätt längs med det lilla elementet nära golvet.

Hela tiden sitter kvinnan och plockar ludd från koftan eller vantarna och så reser hon sig upp och slänger prydligt luddet i den lilla blå papperskorgen.

Fram och tillbaka går hon ., ibland ler hon lite mot mig.

"Ja, jag stod och väntade på bussen i Skipås och blev så våt ...", förklarar hon.

Hon ser snäll och rar ut.



På Brogatan kliver jag av .., skyndar mig att handla .., upptäcker att Lundbergs Handskar & Väskor har skinn skodda vantar och jag ler för mig själv och grunnar lite över när detta med
sär skrivning blev så vanligt?

Vad beror det på?

Inom loppet av en dryg timme är jag klar .., letar upp Norra Station och tar bussen hemåt.

Ute faller regnet.

Det är en kvinnlig busschaufför och hon kör så mjukt och fint och jag tänker att det finns verkligen yrkesgrupper som jag beundrar mer än andra; busschaufförer är en av dem.
(Allra helst busschaufför i Grekland, som tar sig fram på smala och slingriga bergsvägar inte bredare än några meter och där bilar står parkerade lite hött som bött!)

Flygledare en annan.

Sitter man högre än i en vanlig personbil, blir utsikten annorlunda.

Vid ett hus vid sidan av vägen upptäcker jag tre vita skyltar nere vid marken.

"Nej tack, ingen hundskit här!" står det skrivet med stora bokstäver.

Man kanske kan anta att det är på förekommen anledning.

Och så framme i Skipås.

"Det tar bara femton minuter hem därifrån ...", säger pv.

Plus tre extra för min del.



Svänger in på Ejdervägen och konstaterar att huset som nu varit till salu i mer än ett års tid, ännu inte har fått någon köpare!

(På mäklarsidan ser man huset först i vitt .., då är det mycket vackrare, tycker jag!)

Det är stort och i mina ögon helt malplacerat!

Att bland små, pyttiga trähus bygga såna här schabrak i helt annan stil, nä, jag förstår inte!



Och här från annan vinkel.

Någon som vill bli granne med oss ..?

Slå till!

Ni kan säkert pruta.


På andra sidan vägen ser det ut så här.

Först grannens vita längor .., såååå fina bara .., och så skymtar det gula huset på kullen en bit bort.

Och nu är jag dödens slut på, ty datorn har krånglat .., Anitha i Adak har hjälpt mig att få igång den, men jag får upp kusliga meddelanden nere till höger och får nog ringa henne igen.

Halleluja för datakunniga vänner!

16 kommentarer:

Evas blogg sa...

Undrar vad det kostar...

Turtlan sa...

Spanat in på mäklarsidan.
M och jag tänkte ju köpa hus framöver. Det kanske skulle vara något ;-)
Han skulle ju trivas nära havet.

Ang husets insida så tänkte jag "fyra nyanser av brunt" när jag tittade på bilderna.

Undrar varför det är så svårsålt?

Elisabet. sa...

Eva: om du klickar på länken så kommer du till mäklarsidan .., jag tror att det var 3,7 miljoner som utgångsbud.

Turtlan: att gå till havet tar max 10 minuter, raka spåret bara och till småbåtshamnen kör du på några minuter. Hälsa båtägaren det ,-)

Elisabet. sa...

Ps. Dessutom är det ju - i mina ögon - totalt utan själ!

Ulrika sa...

På tal om särskrivning så kan jag bara inte med det! Varför måste allting bli engelskt och amerikanskt? Där särskriver man, det tillhör språket. Men i Sverige gör man inte det, iallafall inte när jag bodde där för 17 år sedan...Suck

Linda sa...

Jag får utslag av särskrivning.
Det är ju hugget att läsa!

Evas blogg sa...

3,7 milj!!! Nej då får det vara.

Elisabet. sa...

Ulrika och LindaLotta: och det liksom bara exploderar fram ...! Särskrivandet.

Eva: ett annat hus längs kustvägen, gick för över sju miljoner!
Så detta är ju REA ,-)

gunnar i vaplan sa...

Vaaa... 3,6 miljoner för de huset...!
Nä dra på trissor...

Oj, Elisabet - du har ju fångat en mångmiljonär där i det gula huset ;-)

(Hälsa PV så väldigt mycke...)

PS!
Hur går det med "friggebodsfunderingara" till sommaren???

Elisabet. sa...

gunnar: men han ska ju inte sälja huset, så det spelar ingen roll och jo, han planerar för att åtminstone få upp EN friggebod.

Men du får så gärna ligga i det fina gästrummet, för vi hoppas på främmande ,-)

Saki-jaki *bock*bock*

Torun sa...

Tänk, just det huset reflekterade jag över när vi åkte till dig. Passar inte in..

Anonym sa...

Inte bara särskrivningen lockar till skratt. Också de engelska konstigheterna som man utan att ha en aning om leker med.

"thinslutate isolering" står det. Vad kan man vilja sälja in här? Thinsulate, stavat just så betyder ju "isolering", är det dubbelisolering som erbjuds?

Monet sa...

Ja, håller med om att anonymt inte är så kul. Men ibland luras Blogger. Monet skrev om "thinsulate"

Karl Piter sa...

Sär skrivning retar gall febern på mig som e född på det sköna gröna 50-talet....och nästan lika stormigt i hjärnan blir det när jag ser en rubrik som vill få mig att köpa: "3st böker om lärande"......
Det är tröttande att ha gått i en skola som tragglade grammatik dag ut och dag in :-)

Elisabet. sa...

Monet: ,-)
Jag håller med.

Karl Piter: nu är jag ju inget snille vad gäller grammatik, men jag kan ändå inte undgå att lägga märke till hur det hela liksom bara accelererar!

Och har man en gång börjat att snegla på alla sär skrivningarna, så är man fast ,-)

Annaa M sa...

Men visst anar man en historia bakom det där huset? Uppfört för tre år sedan men aldrig bebotts permanent. Vilket förklarar den fullständiga själlösheten. Och kanske det väl ändå förhållandevis låga priset. Men vad är det egentligen som hänt? Obestånd? Ond bråd död?

Sen undrar jag ju förstås vad stadsbyggnadskontor etc egentligen sysslar med i er kommun. Hur kan man få bygga hus som så illa passar in i landskapet? Påminner om de anskrämliga hus som vi brukar rysa och skratta åt på Irland, de anskrämliga skrytbyggenas verkliga hemland i Europa.

Länsförsäkringars mäklare borde kanske både skaffa någon som kan skriva svenska och ta bilder. När ytorna blir så enorma som de blivit på de här bilderna blir de ju bara komiska. Titta särskilt på badrumsbilderna med de enorma ytorna mellan t ex toa och handfat!