måndag 22 november 2010

pElle på äventyr ...


Idag har jag fått följa matte på utflykt.

Egentligen får katter inte sitta så här, man ska vara i bur, men om man nu för en gångs skull får göra matte sällskap ut i vida världen - eller i alla fall till Getinge -, så vill man ju få se nånting!

Sånt förstår min matte och det tycker jag är bra.

Det är då jag sitter här uppe och kikar ut genom bakrutan.



Efter en stund hoppar jag ner och sitter intill matte.
Visst är jag rätt stilig för att vara en så gammal katt?
Ser ni mina långa morrhår .., nej, dom går inte av för hackor!



Getinge ligger inte mer än lite drygt en mil från Stensjö.

Först parkerar matte vid Konsum där hon handlar middagsmat.

Sen svänger hon förbi Statoil och köper godis, sånt som inte finns på Konsum.

Genom bilrutan ser jag två män som står och pratar med varandra.

Först tänker jag att det kanske är pv .., men det är det inte.



Och så åker vi hemåt igen.

Ni anar inte så spännande det är!


Ibland ser vi får och ibland hästar!



I Steninge kyrkby ropar matte till!

Det är inte långt ifrån att jag blir rädd .., det här är vad vi såg!



När vi är nästan hemma, känner jag igen mig.

Då sätter jag mig upp och liksom tittar ut .. kanske kommer jag att se sigge?


Nu är vi nästan-nästan hemma.

Bara att svänga vänster och så uppför backen.

Vi bor i ett gult hus på en kulle.



Så snart matte har öppnat dörren, blir hon stående och tittar upp mot himlen.

Jag känner ju matte, så jag vet att dom här ljuden alltid gör henne så glad.

"Glad-vemodig", kallar hon det.



Knappt har vi kommit in, förrän matte springer och hämtar kameran!

"Ahaaa .., nu förstår jag varför alla äpplen har försvunnit från trädet!" säger hon.

Men hon låter väldigt glad.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Men oj, Elisabeth! Vet du inte: man ska aldrig titta på den älg som just springer över vägen. Det kan komma en till efteråt!! Det fick jag lära mig av min pappa, älgjägaren. Nu var de ju redan två men kunde varit tre också... ellem

Elisabet. sa...

ellem: vet du vad min pappa älgjägaren alltid sa, när jag tyckte att han körde för fort där det varnades för älg? "Jo, ju fortare jag kör, desto snabbare kommer vi härifrån - ja, från älgfaran -".

Det var en stor lägda på vänster sida och garanterat älgfritt, så jag var lugn och körde ju knappt 30 ,-)

Cecilia N sa...

Och jag tänker på hur min man hade reagerat på de här tre filmerna:
*pang!* *poff!* *pang!*

Men jag blev imponerad över hur du kunde få fram kameran så fort för att filma älgarna! Fast såg du dem på långt håll redan på andra sidan vägen är det kanske inte så konstigt.

Nån gång ska jag komma ihåg att ta med kameran till stallet och fotografera våra stiliga katter.

Elisabet. sa...

Cecilia N: ja, jag såg dem komma över lägdan t.v. och så över vägen .., och kameran hade jag i mitt knä .., men det blev lite väl brått att ställa in på film i stället för kamera .,. så dom hann lite väl långt.

Du skulle ha sett så spänstig älgkon var då hon hoppade över stängslet, som om det hade varit sytråd.

Monet sa...

Vilket Mitt i Naturen-program du leverat idag! Vet ingen som kan fånga och förmedla allt det du ser och upplever så levande som du. Jag säger till alla att jag inte längtar till Sverige. Men jag får stråk av hemlängtan till min ö där vi också bodde helt ensamma tillsammans med katter, hund, rådjur inpå äppleträden och så de stora älgarna som jag var livrädd för!

gunnar i vaplan sa...

Det är ju lite skillnad mot hemmagatan i Ystad då du bodde där. Älgar, rådjur, fasaner, katter, gäss vad mer kan man begära :-)

Elisabet. sa...

Monet & Gunnar: när jag bodde utanför Ystad, då var det så här ..., i stan .., ja, jag tänkte idag på den där helgen när grannen söp och hade fest från natten mot lördag till söndagkväll och jag höll på att gå i atomer av ilska! polisen var där .., det var slagsmål och .. .ja, vilken kontrast mot för detta ,-)

Fourmum sa...

Oj vilken spännande dag pElle och matte har haft! Spännande värre för en jättefin katt med imponerande morrhår!

Monica sa...

Vad spännande livet på landet är och vilket stiligt herrsällskap du hade, tittar särskilt på morrhåren som ligger perfekt:-)

Turtlan sa...

Kattresan :-))

Vilken naturresa med alla djur som dyker upp.

Men varför var inte Sigge med?
Gillar han inte att åka bil?
Eller ville Pelle och du ha " egentid"?

Ulrika sa...

Vilken spännande resa pElle och vad duktig du är på att berätta! :)

Elisabet. sa...

Fourmum, Monica, Turtlan och Ulrika: nej, sigge HATAR att åka bil, men vi borde vänja honom så smått. pElle däremot, verkar se det som vad det är, en utflykt .., ett äventyr.

Sist vi hade med honom på en längre resa, hade vi placerat kattlådan i bagageutrymmet. Och så hade vi öppnat luckan i baksätet, så att nånting skulla rymmas bättre .., och döm om vår förvåning när pElle smyyyyger iväg genom luckan och kissar i lådan där i bagaget! Han är så himla klok!!