torsdag 30 december 2010

Sevärt ....

Upptäcktsresan

Finsk programserie från 2009.

SVT 1

Del 4 av 8.

Tolv dagars vandrande har påverkat tidsuppfattningen och för Eija känns det som om morgondagen har upphört att existera, allt som finns är vandringen i nuet.

Någon dag senare, när man nästan har kommit halvvägs, råkar både Leif och Pentti ut för problem som kan äventyra fortsatt vandring för deras del.

Under en månad följer vi sex personer under den 750 km långa pilgrimsvandringen från Roncesvalles till Santiago de Compostela i norra Spanien.

Medverkande: Leif Karlsson, Juho Juutilainen, Pentti Hänninen, Teija Aalto, Anne Pirhonen och Eija Seppänen.

/ Nu har vi suttit och följt Leif, Juho, Pentti, Teija, Anne och Eija på deras vandring och jag fascineras av hur öppenhjärtiga människor är .., hur dom, inför alla oss tittare, vågar berätta om sina sorger, bedrövelser och svagheter. Men också .., om styrka och livsglädje.

6 kommentarer:

baratradgard sa...

Det där är en vandring som fascinerat mig i flera år och som jag gärna skulle vilja ha modet att göra.

Elisabet. sa...

baratradgard: ja, när jag tittar på det, så ser det lockande ut .., men det fordrar ju lång ledighet.

Cecilia N sa...

Jag hittar den inte på svt play. Är det nån som gjort det som kan tipsa hur?

Elisabet. sa...

Cecilia N: men den kanske inte visas där ...? Vi ser den på eftermiddagarna vid kvart över fem eller nåt sånt ...?

Lyckliga Grodan sa...

alltså vi gillar samma sorts program du och jag elisabet.. undrar hur det går med hans muskelsträckning där, och fascinerande vilka människoöden; kvinnan vars man flyttat till sydafrika, och hon som bröt upp från ett hemskt förhållande..

Elisabet. sa...

Härs och Tvärs: jag blev så varm av det här programmet .., av människorna som vågar öppna sig så .., utan att fläka ut sig.
Fantastiskt! Och jag längtar tills i morgon ,-)