måndag 31 januari 2011

Besök vid fågelbordet ...

22 kommentarer:

Linda sa...

Fågelälskaren sa: - ser han inte lite ding ut?

Elisabet. sa...

lindaLotta: du har ju noll känsla för detta med fåglar,så enbart därför är du förlåten ,-)

Tankevågor sa...

Stiligt besök. Ser ut som äppellunchen smakade bra.

Tankevågor sa...

...ha ha ha .....läser vad Linda skriver här ovan. Alltså säger man ding fortfarande i Skåne??? ;-)

Linda sa...

Om fjäderfän kan man säga vad som helst :)
Ding är nog inte det vanligaste uttycket, men jag blir inte förvånad om jag hör någon säga det.

Elisabet. sa...

LindaLotta: ahaaaaaa! Du menar att han är himla stilig, ja, rent av elegant ,-))

Tankevågor sa...

Men nu har Linda gjort så att jag kommer få skrattanfall så fort jag ser en Sidensvans.... ;-)
Kommer att tänka direkt att där sitter en sån där ding fågel. Fniss.. :-)

Elisabet. sa...

Londongirl: ,-))

Anna-Lena sa...

Åh, en sidensvans. De var på besök hos oss när träden fortfarande var fulla med äpplen, men sedan dess har vi inte sett de.

Har ni räknat fåglar i helgen förresten?

JULIEK sa...

Fin : )

Cecilia N sa...

Va?

Enligt konversationen ovan tror jag mig utläsa att "stilig" heter "ding" i Skåne.

Om nån är ding för mig så är den lite knäpp i bollen. Så om sidensvansen ser lite ding ut så tänker jag att han ätit för mycket jästa rönnbär (och blivit på pikalurven).

Elisabet. sa...

Anna-Lena, Julie & Cecilia: jo, jag vet vad ding är och bara driver med fågelälskaren LindaLotta ,-))

Linda sa...

Krax!
Men håll med om att den ser tönn ut :)

Mian sa...

Stolt och vacker är den - så det så!
Och det ringande lätet är underbart!

Tankevågor sa...

....tönn???

är det skånska kanske? :-)

Monet sa...

Ska det vara riktig skånska är det väl "bäng" som gäller. Jag tycker dock inte att något av uttrycken stämmer på den här extremt eleganta fågeln. Jättefinär den och väldigt smart som kommer till din äppelservering!!

mossfolk sa...

Haha, ja jag tycker nog att den dinga, bänga, tönna(?) fågeln är tjusig. Senast jag såg en sidensvans var på min balkong i Sigtuna. Den hade förmodligen krockat med rutan och hade inte alls en så vacker hållning som den på bilden.

Linda sa...

Tönn, det är en modernisering av töntig :)
Eller är det också skånskt??

Elisabet. sa...

Anna-Lena igen: förlåt, nä, här räknades det inte alls .., jag var ju så upptagen med min hand ,-)

LindaLotta: plötsligt tycker jag att min vackra fågel kommer i skymundan av allehanda underliga skånska läten .... ajabaja!

Elisabet. sa...

Och tönn har jag aldrig hört förut!

Linda sa...

Be Bettankax att säga det så ska du få höra hur underbart det låter :)

Ruta Ett sa...

Tönn och bengalo...=)