fredag 4 februari 2011

Igår ....



... tittade jag in i ett av stadens bagerier och nästan som en frälsningsupplevelse blev det ju, ja, när jag upptäckte ett "levain"-bröd, ett som liknade mitt favoritbröd från Söderberg & Sara i Ystad.

Bums, köpte jag ett sådant!
(Plus en semla till pv ...)

Men ack, inte det minsta smakar det som ystadbrödet!!

Buuuuuuhu.

Det var väl detta jag drömde om.
(Kolla in glimten-i-ögatbagaren .....).

Här en annan metod, med musik till.



Och här, med fågelkvitter!

6 kommentarer:

Christina sa...

En av de saker jag saknar mest från Stockholm är faktiskt ett bröd. Ett mörkt surdegsbröd, stort som en kvarnsten, som fanns att köpa på Gunnarssons konditori på fredagarna.
Sista gången jag var där på besök så fanns ett likadant bröd att köpa men smaken var inte i närheten av vad det hade varit. Antagligen en ny bagare. Jag kände nästan en lättnad - nu slipper jag tänka på det brödet mer.

SoF sa...

Hallå där.

Din kommentar om skuggbilden som jag la in härom dagen, hade fastnat i Spamfiltret så först nu såg jag den.

När jag publicerade det fotot så gick min tanke till dig för jag kände på mig att det kunde vara en bild som du gillade.
Å det gjorde du. :)

Glada 10cm-nysnö-hälsningar!

Elisabet. sa...

Christina; ja, fy vilken besvikelse! iNTE GÅR JAG IN DÄR OCH KÖPER DET BRÖDET NÅGON FLER GÅNG. (Oj, stora bokstäver, det är lätt hänt att gipsen trycker på Caps Lock-tangenten!)

SoF; jaså ,.)
Har man börjat hamna i skräpkorgen nu .....-)

Anonym sa...

Du får börja baka surdegsbröd själv! Inte så svårt faktiskt även om det tar lite tid. ellem

Tankevågor sa...

Vi köper vårat levainbröd på Scheelegatan.

http://www.fabrique.se/

Man blir lätt beroende av surdegsbakat bröd. :-)

Elisabet. sa...

ellem: pv får nog mura upp en ugn ute ,-)

Londongirl: lyckliga er!