onsdag 2 februari 2011

Snarstucken ....

Telefonen ringer.

"Hej Elisabet, det är från telefonbolaget X ...,. jag skulle vilja tala med den som är ansvarig för det här med telefoni ...", säger ung dam.

"Ja, men han är på arbetet och igår ringde en man från ditt företag och jag tackade nej då och gör det nu också ...", svarar jag.

"Hmmm, hur kan det komma sig, varför tackade du nej?" fortsätter damen i närmast förnärmad ton.

Är det nånting som irriterar mig, så är det när jag avkrävs en förklaring, ja, närapå ursäkt, för att jag har gjort ett - enligt säljaren - felaktigt val.

"Jo, för att vi är helt nöjda med det nuvarande och tänker inte byta ...", säger jag.

"Ja, men Eliiisabet, vill du inte ha ett billigare abonnemang, vill du inte spara lite pengar var månad, för vårt alternativ är billigare ...", kontrar säljdamen.

Då blir jag less och tänker att nu ska hon väl ändå ....

"Nä, här behövs minsann inte sparas ...", säger jag raljerande, men hinner inte längre förrän säljdamen knappar bort mig.

Tjopp, bara.

Tomt i luren!

Jo, jo .., någon blev visst putt ...?

15 kommentarer:

Anitha sa...

Ha ha. Känner igen det där. Brukar svara när de undrar om jag inte vill spara 'Nej, jag har så mycket pengar så jag måste lägga det på något. Tycker det är roligt att betala'.
Mest förvånad blev nog den som skulle erbjuda mig ett gratis internetabb och jag tackade nej. :-D

Ulrika sa...

Å jag kan bara inte med telefonsäljare. Allra minst när de slänger på luren! Fast jag gillar när det är jag som lägger på mitt i deras tjat och tjafs. Synd att du inte hann före Elisabet! ;)

Anonym sa...

Jobbigt! Men visst någon är kanske glad att man fick jobb över huvud taget. Det hjälper ju inte ens längre att var i nix-register. Roligast var väl när något företag ville hela tiden sälja "Kalle Anka" till mig och barnen hade sedan länge vuxit ifrån den åldern. Jag påpeka igen och igen att det inte finns något behov alls, men männsikan på andra sidan måste kanske visa upp hur många samtal det gjordes. Mycket konstigt.

Turtlan sa...

Eller hon som ville ge mig det fina erbjudandet som innebar att om jag valde byta till dom så skulle jag få TVÅ st nya mobiltelefoner!!!

Men sa jag... jag kan ju inte ringa med mer än en i taget....?

Eller...

Att om jag valde teckna mig för ett mobilt bredband så skulle jag få en HELT NY lap top till ett JÄTTEBRA pris!

-Men sa jag... jag har redan en spillans ny dator så varför ska jag köpa en till?
- Men det är ju JÄTTEBRA få en dator till sa den i luren...

Stackare till att ha otacksamt jobb! Hur mår dom???

Tankevågor sa...

När de ringer en telefonförsäljare som frågar efter min man brukar jag säga att han inte är hemma....och DET är oftast inte något ljug.
Om de sen frågar om jag är frun i huset....så brukar jag säga att jag är hembiträdet. ;-)
DET om något är förstås ljug.

anna of sweden sa...

Håller med. Himlans irriterande.

Steel City Anna sa...

När jag var student ringde de jämt och ständigt från DN och ville att jag skulle prenumerera på tidningen. Ingenting hjälpte, jag sa att jag var fattig student, att jag läste nyheter på nätet, men de hade argument för allting. Till slut sa jag "så här är det. Jag är helt och hållet ointresserad av min omvärld" varpå försäljaren äntligen kom av sej och började skratta ... och slutade ringa.

Jenny sa...

Är det något jag hatar mer än telefonförsäljare så är det dörrförsäljare...

Igår ringde Martin från Postkodlotteriet på hos alla i trappuppgången för att sälja lotter. Som tur är så hörde jag redan när han var på våning tre (jag bor på våning ett), vem han var och vad han ville, så jag öppnade helt enkelt inte dörren när det ringde på.

Och då jag bara har mobiltelefon nu för tiden, så svarar jag av princip aldrig på för mig okända nummer...

Elisabet. sa...

till er alla: i morgon ska jag anmäla oss tii nix-registret! I Ystad hade jag det så och ack, så ljuvligt det var att slippa envetna säljare - även om det finns rara såna också - såklart.

Leina sa...

Elisabeth, du är för snäll.... Idag ringde en försäljare på min mobil... Precis då han presenterat sig klart sa jag bara... -Jag är inte intresserad. Sen lade jag på... Så gör jag alltid... Har inte tid med dem...

gunnar i vaplan sa...

Jomenvisst ringer det en massa som vilj sälja ditten o datten och vill göra marknadsundersökningar.
Ibland blir jag irriterad och snäser av dom på direkten men för det mesta så är dom flesta väldigt trevliga.
Tyvärr för dom så blir det väldigt dåligt resultat men förhoppningsvis ett trevligt samtal.
Jag säger absolut NEJ till både dörrknackare och telefonförsäljare...!
(Ok, jag trillade dit på en bokklubb för ett tag sen bara för hennes underbart härliga dalmål)...

Anonym sa...

Ja du Gunnar, jag trillade dit på en skånska från Västerbotten, delvis tack vare hennes underbara dialekt.
Sen visade det sig att hon hade många andra underbara sidor.....
PV

Evas blogg sa...

Hahaha....skrattar åt PV:s kommentar. Du har så rätt så PV, många fina egenskaper har den madamen.

Elisabet. sa...

gunnar, jag brukar vara jättesnäll när dom ringer, men nu blev jag irriterad på hennes mästrande ton!

leina: se ovan ... du har rätt, förstås ,-)

eva: jaså, han är på det humöret ..., jag vet nog varför jag ,-)

ab sa...

Jag blir vansinnig på teleförsäljare (de har provision, stackarna, det blir man ju bara ännu mer tokig av). Senast: Om jag inte ville ha telefoni med mitt bredband, skulle jag få betala MER än de med bredband+telefoni! (Underbara ComHem bakom den utpressningen.)

Jag avskyr, avskyr att bli uppringd och avskyr alla deras erbjudanden. Ge mig ett lågt pris från början och lämna mig i fred!