söndag 23 januari 2011

Vikten av bra reklam ...



Roy Anderssons reklamfilmer är helt .., ljuvliga, tycker jag.


Första gången jag verkligen tänkte till när det gäller annonser och vad som gör skillnaden .., dvs, att man tycker att den ena är urdålig (Lidl ...) och annat bra (Icas), det var under tiden i Ystad när jag läste Sydsvenskan.

Där vimlade det av husannonser och som en alldeles klart lysande stjärna fanns Uppvik & Döttrar i Kivik, vars annonser var helt annorlunda än de övrigas.

Visst, där fanns bilder på huset som skulle säljas, men det var texten som fick mig att alltid spana efter just deras annonser och nästan alltid blev jag hus-köpar-sugen.

Uppviks hade - och kanske ännu har - en förmåga att få in en slags känsla i texten .., man riktigt kände hur man satt på farstutrappan och tittade ut över en blommande trädgård, eller såg rådjuren beta en bit ute på åkern.

Titta, så här t.ex.

När vi i förrgår besökte kaminförsäljaren i Halmstad, så slog det mig återigen, ja, det här med hur viktigt det är med att skapa en k ä n s l a hos kunden.

Det började med att vi snubblade över kaminförsäljarens son som stod vid entrén till Ica Maxi, ja, han stod där vid en uppställd kamin och hade några broschyrer som delades ut.

Vi kom att stanna till och pratade en bra stund.

"Men att ni inte har en låtsasbrasa i kaminen, det skulle jag absolut ha .., plus en korg med ved framför .., så där så man tänker sig hur det ser ut hemma ..?" sa jag.

Den unge mannen log och tyckte kanske att jag lade mig i.

När vi senare besökte själva kontoret, där försäljarens pappa och kollega även befann sig, så bara fortsatte jag.

Kontoret visade sig vara en stooooor lokal och längs väggarna stod olika kaminer och så var där då broschyrer och ett litet runt bord, där vi bjöds på kaffe.

"Vet ni, ni skulle ha en soffa här inne och en kamin med låtsasbrasa .., ved i korg förstås .., eller en tv-skärm på väggen som visar en kamin i funktion ..., så där så ni får fram hur mysigt det kan vara ..., människor som (i tv-filmen) berättar varför dom är så nöjda med sin kamin .., familjen framför brasan ..., ja, sånt", sa jag.



Den om fallskärmsavtal är ju minsann inte purung, men härlig är den!


"Hmmm ....", sa direktören och log lite.

Faktiskt tror jag att jag ska bli reklammakerska när jag blir stor.

Annan rolig reklam, enligt mitt sätt att se det, är denna.

10 kommentarer:

Rogarden sa...

Okej, nu får jag säkert hur många män som helst på mig med arga kommentarer, men är det inte LITE typiskt att det var karlar, karlar som var försäljarna? Fast jag har varit på många exponeringskurser och säljträffar där männen varit jättekreativa och idésprutande...måste jag också tillägga.

Elisabet. sa...

Rogarden: kanske .., fast jag har nog sett många kvinnor också som varit utan fantasi.

Leina sa...

He he he... Reklam kan vara hur kul som helst.... =D

Tankevågor sa...

Åh så RÄTT du har! Helt klart skulle det sälja bättre då.
När vi har skolans dag i slutat på maj så brukar en kollega och jag ansvara för loppmarknaden.

Vi slänger inte upp allt bara på ett bord och säljer därifrån....vi lägger ner lite omsorg i att plocka fram tex dukar och små glas och arrangera det ihop. Hänger upp fina kläder på galgar och fixar och trixar så att det ser INBJUDANDE ut att handla. :-)

Sånt gör faktiskt skillnad tycker jag.

Torun sa...

Jag tänker ofta samma sak - om vilket MERVÄRDE det kan ge om man tänker till lite extra när man exponerar något man vill sälja. Gratisråd från någon är ju verkligen en bonus för den som får dem. Kanske du ändå sått ett frö hos Kaminmännen? ;)

Monet sa...

Nu ska jag säga något som är på tvärs mot dig. Eftersom jag jobbat yrkesmässigt med reklam och PR i många år så kan jag berätta att just mäklarfirman Uppviks annonser anses vara bland det värsta man kan se, rent professionellt.

Enligt uppgift har de för dyra pengar anställt en copy-writer, dvs proffsskribent som sitter där och broderar ut texter om blommande utsikter, havsdofter och fågelkviller och gud vet vad. Ett riktigt dravlande blomsterspråk om den skånska myllans förträffligheter som inte har ett SKVATT att göra med själva objektet. Det nämns nästan inte alls i några facktermer utan eländiga gamla renoveringsbondgårdar (för det mesta) saluförs i tongångar som får många (inklusive dig) att drömma fullkomligt orealistiska drömmar om livet på den skånska slätten. Efter ett par år flyttar de flesta därifrån dessutom, glest med grannar, ingen närservice och när snön fyger över det platta landskapet är det mindre roligt i den råa skånska vintern. Sen spelar det ingen roll att Ulf Lundell bor några mil därifrån.

Det har varit en debatt om just det oseriösa mäklarspråket i Sverige där man häcklat bl.a en annons om en vindsvåning på Kungsholmen (lika övervärderade objekt som någonsin de på Österlen) där ett ungt par sågs porträtterade vid "sin tepanyakihäll". Uppvik är likadana om inte värre. Det är fullkomligt oseriöst att spela på människors känslor som de gör och jag skulle ALDRIG köpa ett objekt av just den mäklarfirman. Men det är uppenbart att det fungerar - jag tror i och för sig att deras objektbeskrivningar i verkligheten fyller mera seriösa mått.

Se där, en liten utläggning kring något jag länge haft väldigt negativa uppfattningar kring. Sen får du förstås gilla deras språk och beskrivningar hur mycket du vill!! Kram!

Tankevågor sa...

Min kommentar här ovan gällde ditt engagemang i kaminförsäljningen på ICA Maxi. :-)

Men nu blev jag nyfiken på Upvik efter Monets långa kommentar här....
Men jag kommer inte in på deras hemsida och kan läsa själva husannonserna. Hittar inga objekt. :-/

Elisabet. sa...

Londongirl: efter några år av Uppviks annonserande, märktes det tydligt att även vanliga mäklare tog efter deras koncept .., inte alls lika lyckat, tycker jag.

Människor är olika, så är det.
Jag vill visst ha seriös information, men inte på långa vägar tycker jag att det är så illa som Monet säger, nä, det gör jag inte ,-)

cruella sa...

Monet: Jaså minsann:-) Jag bor ju själv på Österlen sommartid och får helt enkelt låta bli att reta upp mig på den där blomsterbilden som ges. Jag läser Uppvik för rena nöjets skull och brukar länka ibland to make a point - senast i debatten om teppanyakihällen.

Elisabet. sa...

cruella: jag förstår vad Monet menar och hon har ju rätt så till vida (tillvida ...?) att det är mycket känslor med i deras annonser, men det tycker jag ju om.

Att andra tycker helt annorlunda, ja, men det köper jag.